jonasolof; sa:
Förlåt att jag tjatar vidare om adresskontrollen men det är ju viktigt för internethandeln. Kollade nu med Eurocard i Belgien och där får jag ett annat beskd än i Luxemburg. Leverantören kontaktar kontrollcentrat och identifierar sig och kan stämma av adressen.
Däremot kan man inte bara ringa kontrollcentret eller en bank och få adressen till en kontokortsinnehavare. Det måste vara relaterat till en transaktion som involverar en leverans.
Banksekretessen är som bekant olika i olika länder. Förmodligen ännu lägre i Sverige, vilket talar för att adresskontroll förekommer.
Så här går det till för ett Visakort knutet till SEB i Sverige: Företaget ska skicka en förfrågan per fax och uppge div uppgifter om företaget samt kontokortsnumret och den av köparen angivna adressen. Stämmer allt svarar kontrollen ja, annars nej utan specifikation.
Det går att få levererat till annan adress men då bör köparen direkt efter (eller förre) köpet kontakta kortkontrollen som ställer kontrollfrågor. När sedan handlarens fax kommer så vet kontrollen om det och svarar att det är OK med levererans till den adressen
Jag ringde numret för emergency card 08 14 74 74 för beskeden och det numret kan man nog använda för att ställa om leveransadressen också (Visa/SEB).
Som kanske tidigare nämnt, så äger jag flera olika företag där kortköp förekommer (varav ett internethandelföretag). Aldrig -nånsin- har jag hört talas om att man gör en adresskontroll, eller att det kan utföras.
Det enda som kontrolleras är om kortet är spärrat och om det finns täckning på kontot. Det görs med automatik. Om täckning fanns och kortet inte var spärrat vid köpögonblicket så får butiken/företaget pengarna. Om nu kortet skulle anmälas stulet 2 sekunder efter köpet, så får fortfarande butiken pengarna. Dock kan respektive kortföretag begära in kopia på den del som kunden har skrivit under (ej vid internethandel). Faktum är att man -inte- skall göra legitimationskontroll vid kortköp! Man skall endast titta så att namnteckningen överensstämmer med namnteckningen på baksidan av kortet! Att be utländska besökare om legitimation anses vara kränkande, så det skall man avstå från. Svenskar är dock uppfostrade att visa legitimation. Men oavsett legitimationskontroll eller ej så vill de se namnteckningen på kvittot. Det är allt som krävs.
Om jag manuellt vill kontrollera om ett kort är giltigt, så ringer jag en automatiskt talservice där jag knappar in uppgifterna på telefon (kortnr, giltighetstid och belopp), och får reda på om det godkänns. Det är allt som gäller!
När det gäller internethandel så är inlösensavgifterna högre, då det medför en högre risk (då kunderna inte skriver på ett dokument). Men det är inte butiken som står för risken, utan kortinlösaren.
Kreditkort i det utförandet de är idag är inte säkra.
Att skicka uppgifter per fax är alldeles för tidskrävande, om det ens fungerar. Det kräver också personal både hos säljare och kortinlösare. Allt sker med automatik numera. Till exempel de få taxiföretag som i dagsläget har gamla manuella kortdragare (och ingen automatik) betalar hutlösa höga avgifter för att skrämma över dem till automatik. Vi pratar minst 30-40 kr i avgift per köp, i vissa fall ännu högre.
Ett så stort företag som vi pratar om har ingen möjlighet att skicka alla beställningar på fax till en kortinlösare. Ditt kortköp godkänns direkt på internet.
Företag som t.ex Solteknik som ber att man skall faxa uppgifterna till dem, där handlar det om att de inte vill ha internet-kortinlösen då det kostar för mycket samt att de har en vanlig kortmaskin (som butiker har). Du skickar uppgifterna per fax till dem, de gör en manuell inknappning/efterregistrering på en vanlig terminal.