Golite Ultra 20° quilt

Som jag misstänkte, då. Men det finns ju hyridsovsäckar: vet någon om RAB quantum top bag special (den ännu ultralättare) fortfarande tillverkas, och var man får tag i den? RABs quantum top AR som verkar finnas på deras hemsida varierar ju i vikt från 550g (RAB-hemsidan) till 450g och 650g beroende på var man läser. Finns det andra sovsäckar där man skippat dunet i den del man ligger på? Jag skulle vilja ha en säck och inte en quilt pga ovanstående diskussion, men det dun man ligger på kan jag lika gott vara utan.

S k top bags, alltså en sovsäck med tyg men inte med fyllning på undersidan, har uppenbarligen ett annat problem. Normalt har de ju en ficka där man stoppar in ett liggunderlag. Som regel får man då ett utrymme på båda sidor, i den vinkel där dunfyllningen möter liggunderlag, som riskerar att fungera som en kylande kanal på båda sidor av kroppen. Det värmeeffektivaste är ju ett sovplagg som smiter tätt intill kroppen på alla ställen vid alla ställningar med bibehållet loft. Alltså inga tomrum mellan kropp och isolering att värma upp, eller där varm luft nära kroppen kan röra sig mot ytterhöljet och kylas av. Typ gamla tiders luftmadrasser.

Jag har aldrig testat top bags, så ovanstående är vad andra säger. Min slutsats på senare år är dock att quiltar inte längre har sådana viktfördelar att de är alternativ till riktigt lätta sovsäckar om man inte vill ha det ABSOLUT lättaste som finns. eller vill kompromissa med värmeförmågan.

Själv tittar jag enbart på sovplagg som "klarar nollan" eftersom jag anser att detta är lämpligt för svenska sommarfjäll/höstfjäll. Då finns det sovsäckar från t ex WM som ligger på ca 450-550 gram och man kan hitta quiltar som väger runt 400 g. Den viktskillnaden tycker jag för min personliga del är mindre intressant. För mig räcker det att ha en packning som är "tillräckligt lätt". Sedan har detta iofs haft en tendens att bli lättare och lättare :)

Jörgen

Tack Jörgen för ett (som oftast) väldigt bra och uttömmande svar. Jag har redan en sovsäck som klarar under nollan på blygsamma 550g (knappt 600 inkl packpåse), så min lycka är redan gjord. Nästan, tills jag såg denna
http://www.planetfear.com/article_detail.asp?a_id=967
Scrolla ned till sovsäckar och läs om RAB-säcken som skulle väga hårresande 325g! DET mina herrar och damer är inte kattskit! För att användas under en enda natts bergslöpning (eller för min del i skogarna där det sällan är så kallt och/eller man kan elda) så vore en sån säck äckligt intressant. Och så finns den inte. Skandal!

Lätt bivy + quilt

Min erfarenhet är att quilten inte klarar att matcha sovsäckar när det är runt 0 grader eller kallare. Svagheten, att det blir drag/läckage i kanten av quiltar, gör då att de förlorar sina viktmässiga fördelar gentemot de ultralätta sovsäckarna.

Jörgen
Borde inte en lätt bivibag vara ett bra komplement till quilten? Då borde man väl undvika drag. Å andra sidan får man då 200g extra vikt (Equinox bivy), men det ger ju också en del temperaturfördelar och är ju ett bra komplement om man vill sova under tarp eller dragigt tarptent. Vissa påstår att bivin ger mer i temperatur än 200g extra dun. I vilket fall blir det ett lite mer dynamiskt system (Man kör utan bivy under varma dagar).

Borde inte en lätt bivibag vara ett bra komplement till quilten? Då borde man väl undvika drag. Å andra sidan får man då 200g extra vikt (Equinox bivy), men det ger ju också en del temperaturfördelar och är ju ett bra komplement om man vill sova under tarp eller dragigt tarptent. Vissa påstår att bivin ger mer i temperatur än 200g extra dun. I vilket fall blir det ett lite mer dynamiskt system (Man kör utan bivy under varma dagar).

Mina slutsatser är ungefär: En bivybag tillför definitivt skydd mot drag, vilket är något som försämrar isoleringen hos sovplagg i mer eller mindre öppna skydds-lösningar som tarps eller tarptält. Så det hjälper upp funktionen hos en quilt. Dock inte helt eftersom det är en kombination av drag och dålig isolering som gör att man förlorar värme när rörelser under sömnen gör att quilten glipar på någon sida kroppen.

Viktmässigt är en bivy (eller ett heltätt innertält av klassisk modell) dock ett sämre sätt att skaffa sig extra isolering än några gram/hekto dun eller syntetfyllning i sovsäcken. Jag tror alltså inte alls att 200 gram bivy motsvarar 200 gram dun. Detta motsvarar nästan en fördubbling av fyllnadsmängden på de lättaste sovsäckarna som klarar nollan, från t ex WM. Skälet till att jag använder och har använt en hemsnickrad bivy-variant mycket är framförallt för att få ett komfortabelt insektsskyddat utrymme. Jag vill ha något mer än ett nät över öppningen på sovsäcken, vilket väl är minimum för de flesta. På köpet till min bivy/innertältslösning får jag då ett skydd mot drag som förbättrar quiltens/sovsäckens isolering. Använder man en ganska öppen tarp av rektangulär modell, poncho eller liknande så får man genom en bivy också ett skydd mot regnstänk och drivande snö.

En bivy väljer jag därför till eller bort beroende på hur jag bedömer ovanstående faktorer för en tur. Men som regel innebär det att jag har en lättare packning i september än i augusti, eftersom jag i september ofta kan strunta i insektsproblemet och därmed skippa bivyn.

Jörgen

Top Bag

Jag använder min RAB Quantum Top Bag när jag räknar med att temperaturen ska hålla sig över nollan.

Säcken väger 450 gram inkl. packpåse.

Säcken har ingen huva och inget dun på undersidan förutom runt fötterna. Den har inte någon ficka för liggunderlag utan antingen kan man lägga underlaget i säcken eller under den. Jag brukar använda två underlag. Ett långt från JULA på 130 gram. Det har jag alltid utanför säcken. Och ett 74 cm långt Gossamer Night Light på 95 gram. Det har jag i säcken om det är kallt och utanför om det är varmt. På det sättet kan jag reglera värmen bättre.

Att bara använda ett liggunderlag fungerar dåligt eftersom det måste ligga i säcken om det är kallt och då skyddas inte säcken från marken eller glider mot tältgolvet.

När jag har liggunderlaget i säcken täcker underlaget hela den dunfria undersidan och lite till. Därför blir det inget kallras vid kanterna. Det går dock inte att reglera värmen under natten. Jag brukar bli tvungen att åla mig ur säcken och ligga under den när temperaturen stiger upp mot 10 grader.

Jag kan rekommendera säcken varmt för alla som kan stå ut med att den saknar dragkedja.

/Johan

Quilt, varför?

Jag har inte förstått finessen med quilt kontra sovsäck!
Enligt mig så är en lätt dunsovsäck med hellångt blixtlås vida överlägset allt i quiltväg! Hellångt blixtlås gör att jag kan variera/reglera temperaturen i sovsäcken som jag önskar. Öppnar jag blixtlåset helt kan jag använda säcken som täcke.

Quilt, varför ?

quilt-för att vikt och volym blir mindre.311gram väger min och jag är jättenöjd med den som sommar-och stugsäck

quilt-för att vikt och volym blir mindre.311gram väger min och jag är jättenöjd med den som sommar-och stugsäck
Jag kan köpa detta med vikt- och volym-vinster. Min sommar säck väger ca 600g.
Hur är det med komforten vid tälttur, vid så kallad kallras, om man vänder sig ofta nattetid tex? Det borde pysa iväg en hel del om man inte kan stänga åt som i en sovsäck.

kallras

Jag har dununderlag,så det blir varmt underifrån,det finns ju två spännremmar på baksidan + kring halsen,så det går bra att få täcke på alla sidor när så behövs.Tycker inte det drar in.
Sen har jag nån natt haft dunjackan som extra förstärkning kring ryggen/rumpan.
Min quilt funkar utmärkt ner mot få plusgrader eller tom nollan.

Jag har dununderlag,så det blir varmt underifrån,det finns ju två spännremmar på baksidan + kring halsen,så det går bra att få täcke på alla sidor när så behövs.Tycker inte det drar in.
Sen har jag nån natt haft dunjackan som extra förstärkning kring ryggen/rumpan.
Min quilt funkar utmärkt ner mot få plusgrader eller tom nollan.
Okej, då är jag med!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg