Som jag misstänkte, då. Men det finns ju hyridsovsäckar: vet någon om RAB quantum top bag special (den ännu ultralättare) fortfarande tillverkas, och var man får tag i den? RABs quantum top AR som verkar finnas på deras hemsida varierar ju i vikt från 550g (RAB-hemsidan) till 450g och 650g beroende på var man läser. Finns det andra sovsäckar där man skippat dunet i den del man ligger på? Jag skulle vilja ha en säck och inte en quilt pga ovanstående diskussion, men det dun man ligger på kan jag lika gott vara utan.
S k top bags, alltså en sovsäck med tyg men inte med fyllning på undersidan, har uppenbarligen ett annat problem. Normalt har de ju en ficka där man stoppar in ett liggunderlag. Som regel får man då ett utrymme på båda sidor, i den vinkel där dunfyllningen möter liggunderlag, som riskerar att fungera som en kylande kanal på båda sidor av kroppen. Det värmeeffektivaste är ju ett sovplagg som smiter tätt intill kroppen på alla ställen vid alla ställningar med bibehållet loft. Alltså inga tomrum mellan kropp och isolering att värma upp, eller där varm luft nära kroppen kan röra sig mot ytterhöljet och kylas av. Typ gamla tiders luftmadrasser.
Jag har aldrig testat top bags, så ovanstående är vad andra säger. Min slutsats på senare år är dock att quiltar inte längre har sådana viktfördelar att de är alternativ till riktigt lätta sovsäckar om man inte vill ha det ABSOLUT lättaste som finns. eller vill kompromissa med värmeförmågan.
Själv tittar jag enbart på sovplagg som "klarar nollan" eftersom jag anser att detta är lämpligt för svenska sommarfjäll/höstfjäll. Då finns det sovsäckar från t ex WM som ligger på ca 450-550 gram och man kan hitta quiltar som väger runt 400 g. Den viktskillnaden tycker jag för min personliga del är mindre intressant. För mig räcker det att ha en packning som är "tillräckligt lätt". Sedan har detta iofs haft en tendens att bli lättare och lättare
Jörgen