Göra upp eld?

Det finns inga absoluta sanningar

Lissas; sa:
Tja, att stensätta en eldstad är värdelöst. Försämrat drag i brasan och definitivt exempel på indiskret närvaro i naturen....få river ju sin snygga eldstad. Aldrig du ser en same bygga eldstad (arran) annat inne i kåtan.

Att lägga ett lager sten att elda på skyddar från markfukten och gör det lättare för syret att hitta in i elden. (Kan använda större vedträn som plattform istället.) Dessutom kan det hindra elden från att sprida sig och skydda undervegetationen. Som sagt välj metod efter förutsättningar. Efter att du städat undan eldstaden finns det färre spår än om du inte bygger eldstad.

QUOTE]Lissas (Ola Wärbo) skrev:
Att knäcka det torra, granna grantändriset är ineffektivt; bättre då att böja det på mitten och säkra värme och god effekt genom att vrida ihop bunten så att den blir rejält kompakt. Är riset dygnsurt så är det enda sättet att få fjutt ordentligt. Varje uns av värme måste nyttjas till yttorkning av materialet.
[/QUOTE]

Torrt granris brukar knäckas när jag böjer det. De knäckta ändarna i det kompakta vecket är lätta att antända...

QUOTE]Lissas (Ola Wärbo) skrev:
Matningsveden från gran tas helst inte från stammens sprättiga fingrenar utan från (om möjligt) rotvältans spretiga tentakler: granroten är helt sprättfri och ljudlös när den brinner till skillnad från granen i övrigt. [/QUOTE]

Torr och kluven björkved är oxå bra. Tyvärr är sån ved lika sällsynt i mina hemtrakter lämpliga rotvältor. Som sagt välj metod efter förutsättningar... Har man såg & yxa kan man med fördel ge sig på lite grövre dimensioner om såna finns att tillgå.

Jag säger inte att du har fel, utan vill bara peka på att det finns mer än en aspekt på rätt och fel.

Jo, jag menade oskicket att göra en ring av sten. En sten i botten kan möjligen göra nytta, visst, men jag har inte erfarenheten att denna nytta är så värst stor. Det tvinnade knippet granfinris tänds med fördel i handen och kan sedan läggas vart som helst. Brinner det rejält gör lite markfukt ingen större skada...

Det är liksom det som är grejen med det samiska kunnandet (från förr): tänd en brasa där du är med det som är runt omkring.

Torr björk är inte särskilt bra. För våldsam brasa som knappast är anpassad för vare sig matlagning eller uthållig värme. Rå björk däremot (fjällbjörk) är suverän.

Ha, ni samer snackar om att göra upp eld med det man har runt sig.
De är väl inget, när man har björk, näver och vindskydd från turisternas bortblåsta vindsäckar...

Prova att laga till blåmusslor en fuktig kväll på en vindpinad bohuskobbe får ni se.

mipert; sa:
Ha, ni samer snackar om att göra upp eld med det man har runt sig.
De är väl inget, när man har björk, näver och vindskydd från turisternas bortblåsta vindsäckar...

Prova att laga till blåmusslor en fuktig kväll på en vindpinad bohuskobbe får ni se.

Och att tillagas noga bör de verkligen göras, eftersom de är fulla av virus från avloppen?

Lissas; sa:
Jo, jag menade oskicket att göra en ring av sten. En sten i botten kan möjligen göra nytta, visst, men jag har inte erfarenheten att denna nytta är så värst stor. Brinner det rejält gör lite markfukt ingen större skada...

Använder inte stenlager särskilt ofta själv, men när allt är genomblött i skogen kan det ge en liten fördel att komma upp från markfukten.

Lissas; sa:
Torr björk är inte särskilt bra. För våldsam brasa som knappast är anpassad för vare sig matlagning eller uthållig värme. Rå björk däremot (fjällbjörk) är suverän.

Hur våldsam brasan bestämmer du genom hur mycket, vilka dimensioner och hur luftigt du lägger på veden. Eldar du med torr ved på samma sätt som rå får du mycket riktigt en överdrivet våldsam brasa. Rå björk brukar oftast stå på rot när jag träffar på den, varför jag låter den stå.

Lissas; sa:
Anders.

Prova att tvinna ihop nästa gång får Du se....Även torrt ris går utmärkt att tvinna.

Visst går det att tvinna, men jag hävdar fortfarande att riset brukar knäckas (åtminstone delvis) när jag böjer det. Kanske en fråga om ordval?..

Vem behöver eld egentligen?

Med dagens high-tech så kan mam vara ute iskog o mark utan att kunna de gamla teknikerna..;) stor dos ironi där..Att gör upp eld är en gammal kunskap som "hör till" i mina ögon när man är ute i skog o mark,vare man gör det med tändstickor eller eld-don.

Nicklas (som alltid har eld ute)

NL; sa:
Vem behöver eld egentligen?

Med dagens high-tech så kan mam vara ute iskog o mark utan att kunna de gamla teknikerna..;) stor dos ironi där..Att gör upp eld är en gammal kunskap som "hör till" i mina ögon när man är ute i skog o mark,vare man gör det med tändstickor eller eld-don.

Nicklas (som alltid har eld ute)
'

Jag gör aldrig upp eld för behovet, endast för trevnadens skull. Då endast vid kvällslägret. Till matlagning föredrar jag att spä på med mera växthusgaser.

Sen förstår jag inte vad som är så svårt med eldning. Om man har en yxa och eldningsved är det ju bara att splinta och köra på. På morgnarna finns ofta ett litet gkld kvar någonstanns i askan, ofta under en bit bark. Lägger man dit några splintor så har elden tagit sig på ett par minuter, eventuellt kan man behöva blåsa. Har man bara glöd så reder man sig.

Tro det eller ej,men det finns friluftsmänniskor som kan ha problem med att göra eld med en enkel tändsticka,själv så gör jag upp eld med eld-donet,de flesta gånger jag har eld,ibland med tändsticka! För mig är det inte nåt problem heller att få liv i brasan!!

/Nicklas

En sak till!!!

Ibland så förstår jag inte att en sådan baskunskap som elden i mina ögon är,kan ställa till med så mycket rabalder här på utsidan!!!

/Nicklas

NL; sa:
Tro det eller ej,men det finns friluftsmänniskor som kan ha problem med att göra eld med en enkel tändsticka,själv så gör jag upp eld med eld-donet,de flesta gånger jag har eld,ibland med tändsticka! För mig är det inte nåt problem heller att få liv i brasan!!

/Nicklas

Jag vill minnas att Lars Monsen i någon av sina böcker beskrev hur han fick ransonera sina tändstickor när han var ute en gång, han halverade dem och tände med halva tändstickor.

KLAGER; sa:
NL; sa:

/Nicklas

Jag vill minnas att Lars Monsen i någon av sina böcker beskrev hur han fick ransonera sina tändstickor när han var ute en gång, han halverade dem och tände med halva tändstickor.
Det är väl bara och testa och spara de som funkar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg