Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Att elda "mitt i skogen" är väl sällan jättebra. Att elda vid en sjö/tjärn/pöl/bäck/flod betydligt bättre. Då finns vattenmängden att släcka det mesta. Och för den delen, att diska efter grillmiddagen.
Västkusten är stora delar av året att jämföra med att elda på 10m djup då det regnar väldigt mycket här - just nu och iaf en 2 veckor frammåt kommer dock brandrisken att stegras....sällsynt faktiskt....
Just nu är ytvegetationen kanske lite eldfängd men om regnet uteblir en 10 dagar så är man uppe i Nivå 5E - högsta med tillägget Extrem
Men annars , vill ni leka skogsbrand så kom till västkusten var välutrustade med 50 kbm tankbilar med diesel för det kan vara blött här som sagt.
Börjar med mitt vedkök i vinter, känns bäst. Gå ut i skogen och leta på vad som brinner bäst när det är vinter också. Och efter det när det är lite torrare och ej eldförbud håller jag mig till stenar vid större vattendrag med en liten brasa för att göra kaffe
Man kan ju elda i fast eldstäder som kommunerna ofta bygger vid fasta vindskydd. Då får du känslan i hur det är att elda, det är inte alltid så lätt som man tror att göra upp eld .
/A
(men är det eldningsförbud så skall man naturligtvis inte göra det heller)
Just nu så ligger västkusten på c:a 4-5 efter lite regn
men eftersom växtligheten suger upp allt fort efter
dom kortvariga regnen så återgår det till att inte elda
med något som ger gnistor.
Om man inte har regn inom en vecka så är det
5 eller 5E igen i torr hällmarksterräng eller höglänt skog.
Tänkte precis skriva ett inlägg på samma tema, så fanns det redan en tråd. Nu råder totalt eldningsförbud, vilket innebär att man på Ransäterstämman i helgen inte ens får elda med gaskök. Gäller det allmänt? Hur lagar man då mat, eller är det hårdbrödmackor som gäller om man ska vandra i sommar?