Göra en side pocket?

Hade gärna köpt om det funnits något vettigt lätt.

Jag skall göra två side pocket som man kan hänga på kompressionsremmarna på ryggsäcken.

I brist på symaskin, tror ni man kan ta tex en tältpåse och limma på en tygbit eller dylikt som man trär remmarna igenom?

2x5 liter, vad är det för kupa?
Allvarligt talat, det är nog inte så dumt att lasta lite framtill också, gärna tungt. Har noterat det ibland när jag haft stor rygga bak och den lilla med alla klätterprylar fram, att det blir en skön jämvikt så man slipper den där framåtlutade gången.

Att

sy blir starkare och bättre än att limma. En variant är att sy på kardborreband på tältpåsen och på ryggsäckssidan under kompressionsremmarna och så säkra med kompressionsremmarna.

Personligen gillar jag åtkomliga nätfickor lågt på sidorna av ryggsäcken för t ex kamera och GPS. Såna har jag sytt på på flera säckar.

Thure

Sidofickor av färdig modell finns av flera fabrikat mellan 5 och 12 liter. Utan symaskin kan man handsy, det blir inte så hemskt många decimetrar. Jobbet innehåller mest raksöm och en dylik symaskin brukar finnas i bekantskapskretsen.
Nätsidofickor och kontorsficka på bröstet är praktiskt.

Jag sydde ett remsystem och hade systemkameran fram på bröstet inuti en vattentät packpåse. Helsmidigt men jag fick snabbt världens svettpöl fram på bringan. Inte helt optimalt men roligare än att ta av ryggsäcken varje gång det skulle fotas. Min gamla FR Kajka är nu reklamerad så jag måste fixa någon ny varient till min Norröna Recon och Norröna Stetind.

Jag har för övrigt två Klättermusen sidofickor till salu om någon är intresserad. I nyskick men flera år gamla. Bara använda på en vandring då det blev ny ryggsäck senare.

Kontorsficka

Sidofickor av färdig modell finns av flera fabrikat mellan 5 och 12 liter. Utan symaskin kan man handsy, det blir inte så hemskt många decimetrar. Jobbet innehåller mest raksöm och en dylik symaskin brukar finnas i bekantskapskretsen.
Nätsidofickor och kontorsficka på bröstet är praktiskt.

Du har nämnde kontorsfickan i kameraväskatråden också. Vad är det du menar med det ?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg