Vidareutveckling av Bertil Stolts konstruktion
Jag är helt övertygad om att Bo Axelssons lösning fungerar ypperligt för den erfarne åkaren med starka vrister och rätt teknik. En så pass låg sko ställer ju dock vissa krav på vristen trots att skon sitter som gjuten. Sedan är det ju till stor del en smaksak vilken skridsko man gillar. Det lär nog aldrig tas fram en ultimat skridsko som är passar alla åkare.
Det är riktigt kul att det finns så pass mycket nytänkande och egna konstruktioner inom skridskoåkningen. Något som jag hoppas att tillverkarna tar efter i form av nya modeller med mer eftertanke i konstruktionen.
Själv har jag funderingar på att bygga vidare på
Bertil Stolts modell med skenan fixerad vid en justerbar platta i vilken bindningen är skruvad.
Jag skulle gärna vilja testa hur det är att åka i stabilare skate-skor såsom Salomon Racing Skate 9 eller liknande. Frågan är hur "låst" man blir, och hur mycket av frihetskänslan som egentligen försvinner. Kanske blir det nån kompromiss mellan en sådan sko och en lägre sko.
Jag avvaktar med mitt val tills jag får tillfälle att prova på skridskoåkning i skate-skor.
Angående en egen konstruktion ser jag främst svårigheter i dimensioneringen av skridskon. De flesta hemsidor med "hemmabyggen" innehåller visserligen dimensioner och mått, men frågan är hur väl de överensstämmer från person till person. Det lär väl vara omöjligt att göra något perfekt på första försöket i vilket fall. Viss vidareutveckling måste ju ändå ske.
Ett par Almgrens skridskor och ett par Skyllermarks skridskor ligger iaf. färdiga för byggnation. Imorgon skall jag inhandla lite aluminium från metallvaruhuset i spånga. Sedan får vi se hur det slutar...
Jag måste dock passa på och ställa en fråga.
Är det någon som ser några som helst nackdelar med Bertil Stolts glappskridsko-konstruktion?