Re: Byta glapp mot slapp etc
boe skates; sa:
Tjena, Thure!
Klart vi ska byta och testa, jag har skor 41-43 som passar mina grillor. Jag kör gärna nere på Östermalm på torsdag efter iskunskapskursen?
/Bo
Vi testkörde igår kväll varandras grejor och det var mycket intressant.
Först så bytte jag skridskor med en annan hemmasnickrare som körde på SNS-pilotskor med styva sulor.
Han var också mycket nöjd med mina skridskor och med de styva sulorna så återfjädrade mina skridskor helt på samma sätt som en klapskridsko.
Så till Bos skor och skridskor generation 4.
Jag provkörde dem med två MonTrail skor dels en halvhög lätt goretexkänga som gav utmärkt stabilitet dels de ännu lägre multisportskorna. MonTrailskorna var utomordentligt bra för detta ändamål med en spänstig och styv sula. Jag vande mig snabbt vid både den halvhöga och låga skon. Utmärkt passform. Säljs på fd Tierrabutiken på Vasagatan i Stockholm.
Så till skridskon. Känslan av vicket över tåleden vid avvecklingen av skridskon var distinkt och snäppet bättre än hos min konstruktion med Salomon Escape 7.
Lite svårt att vänja sig vid var Bos extrema hälplacering. Han står med skenan mellan yttre och mellersta tredejedeln av hälen alltså precis motsatt min inställning. Tanken med placeringen är att underlätta double push/ytterskär så att vänster skrdsko far iväg åt höger vid början av ytterskäret och vice versa.
Fick upp bra fart men kan inte vinkla ned skridskon lika mycket som min då tar tabindningen i isen.
Värre var att jag upprepade gånger tappade vänsterskridskon när jag blåste på i full fart kanske för att jag inte är van vid hälinställningen och därför glider ur med foten vid saxning i kurvan så någon jämförelse av varvtider mellan min och Bos variant gick tyvärr ej att göra.
Bos konstruktion gav dock mersmak. Jag inser nu att Salomon Escape D7 inte är en idealisk sko. Den passar mig ganska bra då jag har höga och breda fötter men passar Bo betydligt sämre.
Jag kommer att gå vidare med att försöka styva upp min sula ytterligare.
Så småningom kommer jag att gå vidare med en nykonstruktion. Kanske skall man bygga utifrån en MonTrailsko som man förser med en bygel i sulan strax framför pedalpunkten som sitter fast med en specialbindning i skridskon? Att bygga en kopia av Bos skridsko har jag också funderat på men det är rätt mycket arbete. Viktigt att man verkligen är helnöjd med sin sko innan man startar ett sådant projekt. Observera att sulan skall vara relativt styv för att det skall fungera bra. Bockmaskin för att få till stuket på tåbindning och sulstyrning är tydligen mycket bra speciellt om man vill jobba i duraluminium.
Sökandet på perfektion går vidare.
En annan intressant observation var att det känndes oerhört avigt att gå tillbaka till den egna skridskon för både Bo och mig. Kändes faktiskt mer avigt än att åka på Bos när jag åkt på min egen.
Ha det kanske ses några av oss på Vikingarännet nu på söndag. Jag åker i en blå och grön SWIX kondomdräkt och i en mellanblå stickad luva med istickade SSSK-flaggor.
Hälsningar Thure
PS Bo det vore kul om du också kunde berätta om dina reflexioner efter testet.
[Ändrat av thureb 2003-01-17 kl 15:54]