Given produkt för alla kaffeälskare?

avslutad210712

Gäst
Finns en sak jag kan köpa både onödiga och nödiga prylar för och det är kaffedrickandet.

Visserligen var priset i (espresso)starkaste laget men det vete tusan om jag inte måste köpa en sån i alla fall.

Någon som provat?

Finns ju en del variationer på det här temat. Nescafé Mockabryggare etc. Vikt på den här varianten?

Thure

avslutad210712

Gäst
Varför inte köpa en vanlig mokkabryggare betydligt billigare går ju att använda på fältköket

Har två mockabryggare (eller tre....) men jag gillar inte riktigt smaken på kaffet jag får från dem. Skall testa igen nu när jag har en kaffekvarn så jag kan laborera med lite olika bryggningar och malningar.

Observera att denna använder kaffepads.
Dessa har jag dålig erfarenhet av här i Tyskland. Det mesta kaffe som finns i dessa smakar f_n.

Jag är ”nyss” hemkommen från Vildmarksmässan i Älvsjö och i Naturkompaniets monter var det någon som visade en ”ny kaffepryl”.

Nu är det så att inte tycker om kaffe vare sig hemma eller ute i naturen, så mitt intresse för denna produkt var svalt :)

Men data och bilder för den som gillar kaffe.
476 g och priset 1199 SEK enligt Naturkompaniets webbplats . (det är möjligt att dom har något "mässpris".)

Handpresso_400x400.jpg

handespresso-2.jpg

Per

Hm. Blir det rätt tryck? Rätt temperatur? Kanske framför allt, hur länge blir trycket bra? Efter några cykler kanske nåt börjar bli lite slitet. Är inte 16 bar rätt mycket?

Är det värt 1200 kr för halvbra espresso när en billig mokkabryggare ger rätt bra dito? Jag är väldigt skeptisk :) Ute på tur sänks mina krav också, det finns snabbkaffe som är helt acceptabelt efter några dagars vandrande.

Ute i naturen är den enda plats jag dricker kok-kaffe, men då kan jag inte heller tänka mig vara utan det. Så allt som inte ger gammaldags kok-kaffe går direkt bort.
Det finns inget lika trevligt som att dricka överkokat kok-kaffe när man snöat inne i tältet, eller är ute och pimplar på vårvintern.

Dessutom är det ju UL att kunna koka sitt kaffe i samma bytte som man kokat makaronerna.

En typisk pryl man BEHÖVER.
Jag kollade upp den lite på olika kaffeforum, och de är förvånansvärt överens om att den gör ok espresso.
Det här är alltså killar och tjejer som diskuterar om 25 eller 28 sekunders "extraktionstid" ger bäst espresso (ja, jag vill bli som dem). Och deras omdöme lutar åt helt ok.
Förutsättningen verkar vara att man förvärmer vattenbehållaren, använder nykokt vatten (inte från termos) och har bra pods.

Resultatet för min del blev att jag ägnade flera timmar nu i veckan åt att förbättra mina barista-skills, tills min espressomaskin gick sönder. Nu kommer jag definivt inte ha råd att köpa en handpresso :-(
Tur att kokkaffe också är gott!

/OJ

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg