Given produkt för alla kaffeälskare?

avslutad210712

Gäst
Fast å andra sidan så är det väl få som ställer upp på att säga att vi har det vi diskuterar här som religion? Eller hur? Vem säger självmant att de har friluftsliv, elitserien, tv, schlager mm som REILIGION? Att något är viktigt är en sak, att ha det som religion är en annan. För mig är friluftsliv en hobby, en avkoppling.

Jag har ju inte påstått att vi inte ska bry oss om mindre viktiga saker, men om man har ett arabicaaltare hemma så kanske, kanske man borde se om det inte finns andra saker i livet.

Men har någon överhuvudtaget påstått att det som diskuteras här på utsidan är någon form av religion? Kan visserligen ha missat något inlägg i den här tråden men var det inte du som drog den parallellen först? Ber om ursäkt om jag har fel i det.

Skulle bli mycket förvånad om någon av de som är på utsidan anser att det viktigaste som finns är kaffebönor, lättpackning, stegjärn eller något annat.

-------------------------------------------------------------------------

Hur menar du nu???

/Håkan

Jag anser nog att miljöförstörelsen är viktigare än mitt kaffedrickande som exempel. Eller hedersmord, eller mord i allmänhet, eller misshandel. Listan kan nog göras hur lång som helst.

-------------------------------------------------------------------------

Trots det anser jag nog att man skall kunna ha hobbies/fritidsintressen och även diskutera dem på ett skämtsamt sätt och inte bara gravallvarligt i absoluta tal.

Fast jag har säkert fel som vanligt och gör avbön(or)..... och skall aldrig mer skriva ett inlägg som inte är väl genomtänkt och definitivt inga inlägg som inte först tar upp världssvälten, miljöförstörelsen och alla andra saker som är viktigare än vad tråden jag skriver inlägget i handlar om.

Har man kaffe som religion kanske man borde se sig lite om i världen och fundera om det verkligen inte finns något viktigare att bry sig om än importerade bönor.

OK OK, jag vet ju att det finns språkpoliser här, så vi säga så här;
Kaffe är -för somliga- en stor njutning ute i fält. Något som de ägnar stor tid till, ända i minsta detalj. För dessa människor är inte snabbkaffe ett alternativ.

Nöjd??

OK OK, jag vet ju att det finns språkpoliser här, så vi säga så här;
Kaffe är -för somliga- en stor njutning ute i fält. Något som de ägnar stor tid till, ända i minsta detalj. För dessa människor är inte snabbkaffe ett alternativ.

Nöjd??

Nej!
Jag som just började känna mig religiös.

Ang Pre

Dummare friluftpryl har jag sällan skådat!
Kollade på mässan idag när den demonsterrades. Han bryggde säkert sex gånger utan att få till créman en ända gång! Brygg din egen "fjäll-press" med denna istället:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1834
Evighetsfiltret heter Sonja (!) och kostar några tior på ICA, brygg dirrekt i kåsan/thermosen/kastrullen, funkar med alla sorters malet kaffe och får plats i bröstfickan!
Filtrerar även bort grums ur vattnet innan den kemiska reningen, yohurt till tzatziki, bensin, midsommarsnapsen, viltbuljongen you name it! ;)

Senast ändrad:
Men har någon överhuvudtaget påstått att det som diskuteras här på utsidan är någon form av religion? Kan visserligen ha missat något inlägg i den här tråden men var det inte du som drog den parallellen först? Ber om ursäkt om jag har fel i det.

Nej, det var peifen, så ursäkten är godtagen. Alltså var det du som först drog paralellen från kaffereligionen till friluftsutstyr.

Nej, det var peifen, så ursäkten är godtagen. Alltså var det du som först drog paralellen från kaffereligionen till friluftsutstyr.

Jag skrev; -Kaffe är för många nästan religion-, alltså NÄSTAN. Med det försökte jag beskriva procedurerna -liksom månda idrottare knyter ex vänster sko före höger- som många har runt kaffekokande ute.
Jag gör gärna själv kaffedrickandet till en liten "högtid i fält", och ibland är det just det som räddar en -i övrigt- blåsig och regnfylld dag.

Är detta en av de 7 dödssynderna så är jag en syndare!

...och du zebolah...visst finns det större problem ute i världen än kaffekokande...men vem F-N orkar tänka då eländet hela tiden...och skall man försöka rädda världen så kanske man behöver ta en (kaffe) paus ibland...

Testad!

Den här manicken var ju bara så cool!

Espresso i skogen....

www.handpresso.com

Håller med! Ytterlligare en pryl. Torsk igen!

Varför inte köpa en vanlig mokkabryggare betydligt billigare går jatt använda på fältköket

Och har man inte vitlök går det lika bra med selleri...(?)

Någon som provat ?
Finns ju en del variationer på det här temat. Nescafé Mockabryggare etc. Vikt på den här varianten?

Thure

Skäms Thure! Inte får väl vikten styra sådana här val!!!
Man jag har vägt (bara för att det är du som frågar), 475g.

Framför allt har jag provat.
Det hela fungerar utmärkt. Bara snäppet sämre än en riktig pistongmaskin och manuell kvarn där man har full kontroll på allt: nymalet, mängd, tampning, malningsgrad, tryck, bryggningstid...
Men så där håller man ju inte på i praktiken, så pods-espresson är fullt OK.

Det enda man kan klaga på är att den bara brygger en kopp itaget, men det tar inte lång tid att få fram kopp nr två. (Beträffand förvärmning /av porslinskoppar/ är det inget stort problem om man har några små plastmuggar...).
Vattnet man brygger med måste inte alls vara 100,000grader, det går utmärkt med riktigt hett termosvatten.

Observera att denna använder kaffepads.
Dessa har jag dålig erfarenhet av här i Tyskland. Det mesta kaffe som finns i dessa smakar f_n.

Håller med, men det blir faktiskt ändå helt OK. Det mesta är dåligt men inte allt. Handpresson använder standardpods, så det finns mycket att välja på. I nödfall Illy som finns i de flesta ICAbutiker (men då måste man med en sax klippa bort lite av den överskjutande filterkanten).
Det verkar som om man i pods använder väldigt finmalet kaffe för att kompensera lite svag tampning.

Hm. Blir det rätt tryck? Rätt temperatur? Kanske framför allt, hur länge blir trycket bra? Efter några cykler kanske nåt börjar bli lite slitet. Är inte 16 bar rätt mycket?

Är det värt 1200 kr för halvbra espresso när en billig mokkabryggare ger rätt bra dito? Jag är väldigt skeptisk :) Ute på tur sänks mina krav också, det finns snabbkaffe som är helt acceptabelt efter några dagars vandrande.

För cyklistens gom och mage är riktig Espresso vad Campagnolo är för hjärtat.
Fick hjärnan styra - Gud förbjude! - bleve det kanske Snabbkaffe och Shimano. Absolut inget fel, man kommer ju fram - men ett annat sätt att cykla.

Nu kan jag få bra espresso även på sjön.

/Hälsningar
Lasse

Senast ändrad:
När jag läser såna här trådar är jag riktigt glad att jag normalt inte dricker kaffe.

Tänk vad mycket enklare livet blir! :)

När jag läser såna här trådar är jag riktigt glad att jag normalt inte dricker kaffe.

Tänk vad mycket enklare livet blir! :)

Men vore livet enkelt vore det ju så himla tråkigt :)

Men jag måste säga at jag skulle känna mig som ett plagiat av Jon Skolmens prylgalne Ole om jag plockade fram en sån mackapär på utfärden.

Snabbkaffe om det ska vara enkelt, kokkaffe om det ska vara känsla.
Mockabryggare går också an, men då ska den ha en rejäl patina.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg