Snön brukar bära på sluttningarna, på plan mark bär den inte så bra. Förstås måste man vara försiktig, liksom ana på förhand var det kan vara vatten under snön och undvika såna ställen. Större vattendrag måste man undvika helt, så man planerar turen så att det går. På högfjäll finns det vanligen inte så stora jokkar och snö bryggor hjälper till. Dalgångar krossar man diagonalt vid vattendelaren, så risken för större vattensamlingar under snön är som minst. 2011 hade vi stiga miniskidor med, de hjälpte till när vi kom ner de snöiga passen på jojoleden. Men när det är mycket snö så vet man inte alltid om det går att vandra eller inte, det blir lite som ett äventyr, inget att rekommendera
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Tack för din info! Med så läckra foton måste man ju fundera över den här möjligheten. Utöver de problem du beskriver tillkommer väl bristande bussförbindelser. Så jag avstår nog trots allt och inväntar midsommartiden.
Nu hoppas vi att någon har en ny bild att gissa på. Själv skrapar jag sen länge på botten.
Nu hoppas vi att någon har en ny bild att gissa på. Själv skrapar jag sen länge på botten.
Lite miniskidorbilder från mitt arkiv, bra på sommarns snöfläckar men också i mer alpina miljöer om en vill ta sig ner på effektivt/roligt/vanskligt sätt efter klätterturer. Lätta på ryggsäcken!
Men åter till förra bilden, vad ser vi måntro?
Men åter till förra bilden, vad ser vi måntro?
Bilagor
Ok provar med en mindre högfjällsaktig bild, vart kan dethär vara?
Jag gissar på att vi är i Norrbottens län och i Muddus, även om jag varken sett eller hört om en sån där klippformation. Det finns ju rätt många delar av ravinerna som man inte ser så noga, det är kanske där ifrån?
muddus javisst! en bit söder om muddusfallet finns dendär spännande grottan. väldigt fint och bra omväxling till turer på kalfjället. magisk skog. färska lodjursspår varje morgon.
är också väldigt värt att stanna och glo på (före detta) harsprånget om ni åker förbi, och kolla på minnesstenen över arbetarna som dog vid kraftverksbygget.
också värt att stanna bara två mil norr om porjus och gå upp på sör-stubba, ett litet kalfjäll som ligger i muddus nationalpark men väldigt nära e45an, fint både vinter och sommar och bara en kilometer upp till toppen.
några bonusbilder från samma tur får ni.
nästa bild Erik.H
är också väldigt värt att stanna och glo på (före detta) harsprånget om ni åker förbi, och kolla på minnesstenen över arbetarna som dog vid kraftverksbygget.
också värt att stanna bara två mil norr om porjus och gå upp på sör-stubba, ett litet kalfjäll som ligger i muddus nationalpark men väldigt nära e45an, fint både vinter och sommar och bara en kilometer upp till toppen.
några bonusbilder från samma tur får ni.
nästa bild Erik.H
Bilagor
Senast ändrad:
Sáŋarčohkka?
För mig var det främst Ähpar som jag kände igen . Nästa bild, fjälltoppar på kö, vad heter de? Extra poäng för platsen där fotografen står.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg