Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Du har helt rätt! Vi är alltså i norra delen av Sarek och ser Smájllájjåhkå i förgrunden. Varsågod, ny bild!Jag gissar att vi ser Oarjep ruohtesjiegna
Nämen vad kul att jag gissade rätt i mitt första inhopp i tråden. (Efter att ha följt den i ett årtionde...)
Jag såg glaciären på nära håll då jag tog omvägen runt Boajsátjåhkkå för några år sedan. Trevligt med lite högalpin/arktisk känsla som omväxling till grönskan nere i dalgångarna på vandringarna!
-Samma resonemang ledde mig till platsen för min bildgåta.
Så var är då denna vindpinade och kyliga avkrok till tältplats?
Jag såg glaciären på nära håll då jag tog omvägen runt Boajsátjåhkkå för några år sedan. Trevligt med lite högalpin/arktisk känsla som omväxling till grönskan nere i dalgångarna på vandringarna!
-Samma resonemang ledde mig till platsen för min bildgåta.
Så var är då denna vindpinade och kyliga avkrok till tältplats?
Senast ändrad:
Gaskariehppi, en sidodal av Nissonvaggi?
Stämmer bra det! Tyckte jag beskar bilden ganska elakt, men Utsidans expertis knäcker det mesta!Gaskariehppi, en sidodal av Nissonvaggi?
Så varsågod att lägga upp en ny bild!
Så här ser förresten bilden ut obeskuren:
Ja, med de generösa ledtrådarna var det bara att välja mellan vindpinade och kyliga platser
Nästa bild, vad heter fjället?
Nästa bild, vad heter fjället?
Senast ändrad:
Tycker att det ser ut som Knivkammen, fotat från norr.
Rätt svar, Knivkammen fotat från dörren av Unna Räita stugan, nära till midnatten åttonde juni 2011, solen sken från norr. Tidig på säsongen råder det en speciell stämning på fjällen, man får vara helt ensam där.Tycker att det ser ut som Knivkammen, fotat från norr.
En bild till från samma plats:
Nästa bild, var så god!
Fin bild! Stämningen påminner om de turer jag brukar göra i norska fjäll i maj månad. Då släpper jag bildbidraget vidare till den som känner sig hågad.
Medan vi väntar på nästa bild kanske Sauvakavelija kan berätta om hur man tar sig fram den här årstiden? Håller snön verkligen att gå på, eller har du snöskor med dig? Eller rentav skidor? Normalt brukar man ju avråda från turer i högfjällen från mitten av maj till midsommar pga mycket smältvatten och bristande snöfält. Jag tror vi är flera som undrar över detta. Tack på förhand!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg