Gissa position

Vilket fjällväder! Blå himmel och kav lugnt. Men jag har ingen aning om var i fjällkedjan vi ska leta. Det får bli en chansning på området mellan Abisko och Stora Sjöfallet - Ritsem.

Ja, det var en fantastisk dag. Chansningen gick dock inte hem. Fjället är bekant men inte så välbesökt, dock ett fantastiskt fint område.
Som sagt, gräv lite bland Henning och Rickards inlägg...

Calle

Ja, det ser väldigt likt ut. Haket på din bild trodde inte eleverna att vi skulle kunna passera, men det gick smidigare än man kan tro när man ser det på lite håll.

I mitt fall var det lite trixigt att ta sig förbi. Snöfältet där är klart brantare än 45 grader, om än bara en kortare sträcka. Tack vare vandrarstavar kunde jag säkert ta mig upp på toppen. Jag tog besteg berget via sydöstkammen, som ger en hisnande vy nedför dess enorma östvägg, och rekommenderas starkt.

Vi hade klart mindre snö, än som visas på din bild. Då var det enklare att komma upp på klippan ovanför snöfältet, för snöfältet var inte lika brant i den övre delen. Jag har för mig att den mest höjdrädda eleven tyckte att passagen på kammen strax innan haket var läskigare. Nordvägg ska det väl vara - i alla fall på det berg som jag avser.

Bergets östvägg är dock brantare, och står i paritet med Gaskkasbáktis nordvägg (liknar även GB:s nordvägg utseendemässigt från den lilla dalen nedanför, en dal som för övrigt är en idyll). Nordväggen är konvex och kan inte överblickas från toppkammen.
Det finns en film på Youtube där en skolklass bestiger berget samma väg som jag tog. Det var med inspiration av denna video som jag gick via sydvästkammen (som var lite scrambling/klyvning på sina håll). På nervägen tog jag den "vanliga" vägen som inte alls är lika rolig.

Du syftar nog på den film som vi tog (Lennart Wallenius och jag) när vi besteg toppen med en skolklass för några år sedan. Där syns också den branta passagen vid haket, där vi relativt tidigt kan ta oss över till klippan. Jag lägger upp en länk när du eller någon annan avslöjar toppens namn.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg