Gissa position

Tyckte att det kunde vara nära Gearggevággi i och med andra bilden. Men den passade inte in där, så jag gissar istället Måskoesjaevrie i Norra Storfjällen.

Japp, där satt den!

Bilderna är från en avbruten dagstur i somras när det plötsligt regnade lite väl mycket för att vilja vandra upp och ner på brant blockterräng.

Nuukeer - nu måste vi andra få veta. Hur bär du dig åt?

Första bilden visar ett fjäll och en sjö. Kan vara var som helst. Nästa bild visar samma sak, om än med bättre skärpa. Tredje bilden visar att dalgången faller undan rätt mycket nedåt. Har jag missat något?

En sjö på dryga tusen meter med en fjällsida intill, det passar väl in på hundratalet ställen? Och ändå prickar du rätt, denna gång liksom alla andra.

Har du varit på alla dessa platser själv och har foton och/eller minnesbilder av allt? Eller är det fråga om hårt arbete med kartor och flygbilder? Det vore intressant att få dina kommentarer!

Fantastiskt är det i alla fall, tycker Pelle.

Nuukeer - nu måste vi andra få veta. Hur bär du dig åt?

Första bilden visar ett fjäll och en sjö. Kan vara var som helst. Nästa bild visar samma sak, om än med bättre skärpa. Tredje bilden visar att dalgången faller undan rätt mycket nedåt. Har jag missat något?

En sjö på dryga tusen meter med en fjällsida intill, det passar väl in på hundratalet ställen? Och ändå prickar du rätt, denna gång liksom alla andra.

Har du varit på alla dessa platser själv och har foton och/eller minnesbilder av allt? Eller är det fråga om hårt arbete med kartor och flygbilder? Det vore intressant att få dina kommentarer!

Fantastiskt är det i alla fall, tycker Pelle.

Jag är väldigt intresserad av fjällen - och om man är intresserad av något brukar det bli bra. Jag har inte varit på så många fjällvandringar hittills - men fler kommer det att bli.
På just denna bild kan man se att fjällen runt omkring måste vara kring 1500 meter och att det är ganska långt norrut på grund av kargheten kring 1000 meter. Jag slukar det mesta i bildväg som handlar om fjällen, från böcker och hemsidor o.s.v. Jag brukar ofta kolla i Google Earth, vilket jag använder för att utforska diverse bergskedjor. Detta gör att jag har koll - trots att jag inte har besökt så många ställen.

Det finns ju inte så många ställen...

...där två nationalparker möts i vår fjällvärld (Padjelanta - Sarek och Sarek - Stora Sjöfallet är väl de ställen som jag kan komma på, om vi nu inte ska blanda in norska nationalparker också...(vid treparksmötet är det ju tre parker som möts inte två...). Av geografin att dömma tycker jag att det verkar rimligt att börja leta där Sarek och Stora Sjöfallet möts. Min gissning blir då Vuovres från någonstans SÖ om Gähppo.

...där två nationalparker möts i vår fjällvärld (Padjelanta - Sarek och Sarek - Stora Sjöfallet är väl de ställen som jag kan komma på, om vi nu inte ska blanda in norska nationalparker också...(vid treparksmötet är det ju tre parker som möts inte två...). Av geografin att dömma tycker jag att det verkar rimligt att börja leta där Sarek och Stora Sjöfallet möts. Min gissning blir då Vuovres från någonstans SÖ om Gähppo.

Snyggt jobbat och mitt i prick! "Bollen" är din.
///Claes

Hm, det här är väl ändå nånstans i de sydliga fjällen? Flack topografi med en myr (?) där nere. Barrskog som går högt upp på fjället utan nämnvärd björkskog. Tidigt på säsongen. Jag gissar på ett landskap, finns ju tre att välja mellan. Härjedalen?

Tja, så här kargt och enahanda är det ju på Långfjället i norra Dalarna. Kanske är du på väg till eller från Foskdalen? Kanske på Lillvätteshågnas sydöstra sluttning någonstans.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg