Gissa position

Visst är det riktigt svårt! Men jag ser i alla fall ett nöje i de bildgåtor här som börjar riktigt svårt men som gradvis blir enklare med nya ledtrådar. Hoppas fler gör det.

Din gissnig är inte dum alls faktiskt! Hade tänkt att gå till Ballinvággi två dagar senare men det trillade ned mycket blöt snö just då så det fick bli Kungsleden via Abiskojaure istället. Sökt dalgång är alltså inom två dagsetapper från Ballinvággi.

Kan tillägga att den här dalgången passerades på en dagstur från ett kännt fjällställe för att titta på en välkänd fjällvy (som finns avbildad ganska nyligen i den här tråden) men från en kanske något annorlunda vinkel.

Här kommer ännu en intetsägande bild från samma dalgång, den här gången ungerfär en km längre upp i dalen med fotoriktning ner mot där tidigare bilder är tagna. De mer talande bilderna kommer imorgon eller efter någon mer gissning (om de fortfarande behövs då...)

Bilagor

• Picture 193_liten.jpg
    Picture 193_liten.jpg
    133.4 KB · Visningar: 424
Rätt!

Visst är det övre Visttasvággi jag ville ta mig en titt på och visst har jag gått genom Njuikkostakvággi för detta ändamål. Mycket bra jobbat (Ny bild!)!

Dagsturen började och slutade vid Alesjaurestugorna och gick förbi samevistet och därefter på skrå i sluttningen för att runda norra hörnet på Visttasvárri med siktet inställt på hyllan i andra änden på dalgången. Det var förvånansvärt lättgånget hela vägen (om man nu bortser från att det blåste så hårt att man ibland höll på att trilla omkull...), endast de sista ca 200m var blockterräng (#6675).

Hemma vid skrivbordet hade jag planer på att ta mig direkt uppför sluttningen (till hyllan) men jag kom på bättre tankar så fort jag skådat branten från andra sidan Alisjávri. Planerna inkluderade också möjligheten att ta sig upp på 1835 men den här dagen var inte rätt tillfälle. Sluttningen såg dock inte svår ut nerifrån hyllan.
Överlag är detta en dagstur från Alesjaurestugorna som jag kan rekommendera varmt (om man har vana att röra sig bortom leder).

#6668 visar biflödet som kommer ner från Njuikkostak halvägs i dalgången. #6669 och #6671 är tagna här:
68° 9'19.89"N, 18°29'54.16"E (där jag hukade mig bakom en sten för att få en liten paus från blåsten...). #6668 är tagen ungefär på samma ställe (kanske 100m längre upp i dalgången). Till sist vyn mot övre Visttasvággi:

Bilagor

• Picture 203_liten.jpg
    Picture 203_liten.jpg
    115.8 KB · Visningar: 398
Då kan jag ta och lägga upp en sjö i regn:

gpmw07.jpg

Om den visar sig vara lite väl klurig så kommer ledtrådar och ett par till bilder härifrån senare, men ibland så kan den här tråden gissa rätt på de mest obskyra bilder, och det här området är inte helt ovandrat. :)

Jag tycker mig ana en grönaktig ton i vattnet, och då är det ju glaciärslam vi ser. Den mest kända (?) sjön med den färgen är väl Bierikjávrre och i så fall ser vi Bierikbákte i regndimman.

Jag tycker mig ana en grönaktig ton i vattnet, och då är det ju glaciärslam vi ser. Den mest kända (?) sjön med den färgen är väl Bierikjávrre och i så fall ser vi Bierikbákte i regndimman.

Den gröna tonen är mycket svagare än i en glaiciärsjö, jag tror där man ser lite grönton är det för att det blir djupt, närmast kanten där det bara är upp till ett par meter djupt ser man botten i "naturlig" stenfärg.

Den här sjön är både mindre och högre belägen än Bierikjávrre, höjden på kartan har fyra siffror.

Tyckte att det kunde vara nära Gearggevággi i och med andra bilden. Men den passade inte in där, så jag gissar istället Måskoesjaevrie i Norra Storfjällen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg