Gissa position

Tänk vad svårt det kan vara fast vi har nästan fått svaret.
Om man jämför de två bilderna så verkar det som att Kalles är tagen rakt söderut, med Aras som den flacka kulle bortom röset.

Kör hårt Thomas, jag råkade bara tänka högt!

/Hans
 
Japp, jag står strax bortom krönet på backen upp från Miellädno och tittar tillbaka längs leden. Pårkagubben återfinns en sträcka åt andra hållet. Den låga ryggen som reser sig bakom stenarna är Stuor Dijdder, med en skymt av Áras till vänster. Sulidälbmá länst bak bland molnen. Regnet ifråga var av eftermiddagsskur-typ -- på väg upp i backen hade det sett ut så här (gammal gissningsbild det också).
 
Tänk vad svårt det kan vara fast vi har nästan fått svaret.
Om man jämför de två bilderna så verkar det som att Kalles är tagen rakt söderut, med Aras som den flacka kulle bortom röset.

Kör hårt Thomas, jag råkade bara tänka högt!

/Hans

Japp, jag står strax bortom krönet på backen upp från Miellädno och tittar tillbaka längs leden. Pårkagubben återfinns en sträcka åt andra hållet. Den låga ryggen som reser sig bakom stenarna är Stuor Dijdder, med en skymt av Áras till vänster. Sulidälbmá länst bak bland molnen. Regnet ifråga var av eftermiddagsskur-typ -- på väg upp i backen hade det sett ut så här (gammal gissningsbild det också).

Ja, Áras gjorde comeback i gissningsfasens senare del. För min del blev det så tydligt hur jag låst mig att vyn var mot norr att inte ens är jag granskade en bild tagen i samma riktning som gissningsbilden förmådde jag att ändra denna inriktning. Nåväl, kanske inte en av de mer eleganta gissningarna i trådens historia.

Ny bild. Nya tag.

CRW_3903.jpg
 
Jag tror att #4038 är Okstindan från öster, med Speltfjelldalen där nere. Om man antar att den är tagen i Sverige så borde det vara ganska nära gränsen. Kanske i närheten av riksrösena Rr 216a eller Rr 216A?
 
Den där förgrunden är ju som hämtad från Härjedalsfjällen och då borde det vara Sylarna där borta men profilen stämmer inte från det hållet.
Av någon anledning så vill jag ändå hålla fast vid Sylarna.
Den här vyn kan man då få om man står i myrlandskapet mellan Västra och Östra Endalshöjden och tittar åt sydväst.

/Hans
 
Den där förgrunden är ju som hämtad från Härjedalsfjällen och då borde det vara Sylarna där borta men profilen stämmer inte från det hållet.
Av någon anledning så vill jag ändå hålla fast vid Sylarna.
Den här vyn kan man då få om man står i myrlandskapet mellan Västra och Östra Endalshöjden och tittar åt sydväst.

/Hans

Nej, det är inte Härjedalsfjällen och inte Sylarna.

Vi ska längre norrut, om än till minst lika välbesökta trakter.
 
Nu måste jag säga att jag tycker att den här tråden står lite stilla, så jag lägger in lite pausmusik ;)
 

Bilagor

  • xxx.jpg
    xxx.jpg
    58.5 KB · Visningar: 278
#4038
Om det här svaret är rätt så ska du ha högsta betyg för den bilden.
jag har sökt en annan profil och funnit att det kan vara Akka!
Och bilden är tagen på Pårka vid samma stenrösen som nyligen avhandlades, man snurrar bara ett halvt varv.

#4043
En sån där kamel borde finnas någonstans på Artfjället.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg