Gissa position

Hej!

Första magtraktskänslan var att Kalles bild var från Kungsleden mellan Vakkotavare och Teusajaurestugorna. Men det kändes ändå inte rätt, av fyra anledningar: jag fick inte ihop det med bakgrunden (bergen ser annorlunda ut), rösena är inte orangemålade, stigen verkar inte vara mer än enfilig, och det låter alldeles för enkelt om det skulle vara därifrån.

Nej, jag petar in en annan gissning istället. Ok, vilka ställen har en liknande växtlighet, liknande flackt landskap med högre berg några mil bort, och var har Kalle traskat omkring (har jag för mig)?

Valet faller på leden mellan Nikkaluokta och Tjuonajåkk, kanske i höjd med Kuolleaivasj, i riktning norrut. I så fall är det Vistasdalen som kan anas allra längst i fjärran.


häpp / Filiokus


ps. Skönt med sportlov! Då kan man engagera sig lite mer än vanligt i tråden. :)
 
Vilken härlig vecka det varit! Fina gissabilder kombinerade med språk- och bergartsundervisning av två kunninga personer.
Den senaste tror jag är från gamla leden mellan Kisuris och Låddejåkk. Det flacka berget bortom röset är då Njierek, bilden tagen på höjden 905 strax nordost därom.

/Hans
 
Den senaste tror jag är från gamla leden mellan Kisuris och Låddejåkk. Det flacka berget bortom röset är då Njierek, bilden tagen på höjden 905 strax nordost därom.

Padjelantaleden! Halvvägs mellan Stalo och Aras. Vi blickar mot nordöst och ser Áras närmast. Huornnásj syns lite längre bort.

Nu börjar det likna nåt! Båda svaren är dock fortfarande fel, men deras inbördes relation är intresseväckande.
 
Jag tror att du har Njierek framför dig, men att riktningen är mot NNO ungefär. Tycker jag känner igen konturerna väster om Kallaktjåkkå. Fast jag har haft fel förut ;)

Calle
 
En kommentar till dig Filip och bilden #4016. Jag var helt borta på den fast jag krypit på knäna bara några meter ifrån för att få bilden #3042. Förstod det först när lösningen och den kompletterande bilden kom. Bekräftar att tråden kan kännas svår ibland, men även att den är jäkligt intressant! Får man dessutom mervärde liknande de vi nyligen haft om samiska ord och geologi blir det ytterligare en dimension.

Calle
 
En kommentar till dig Filip och bilden #4016. Jag var helt borta på den fast jag krypit på knäna bara några meter ifrån för att få bilden #3042. Förstod det först när lösningen och den kompletterande bilden kom. Bekräftar att tråden kan kännas svår ibland, men även att den är jäkligt intressant! Får man dessutom mervärde liknande de vi nyligen haft om samiska ord och geologi blir det ytterligare en dimension.

Calle

M a o en bokstavlig (!) variant av min egen kommentar #3994. Det är kul när man prickar rätt ibland, men minst lika kul när man inser hur bortdribblad man är. :)

/ F
 
Så även denna gång (ursäkta)! ;)

Man måste inte vara en riktig fjällgubbe för att känna igen den här platsen, men det underlättar.

Jomen då är det väl mitt på Pårka, nästan vid den där rauken (fjällgubben). Vy mot norr.

Jag har en bild från den platsen med motsvarande stenformationer. Här är dock vyn mot SV.

CRW_3906.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg