Gubbe/gumma? Är det någonstans vid Áhkká?Så även denna gång (ursäkta)!
Man måste inte vara en riktig fjällgubbe för att känna igen den här platsen, men det underlättar.
Någonstans på Padjelantaleden mellan Sjnjuvtjudisjåhkå och Änonjálmme?
Gubbe/gumma? Är det någonstans vid Áhkká?Så även denna gång (ursäkta)!
Man måste inte vara en riktig fjällgubbe för att känna igen den här platsen, men det underlättar.
Jomen då är det väl mitt på Pårka, nästan vid den där rauken (fjällgubben). Vy mot norr.
Jag har en bild från den platsen med motsvarande stenformationer. Här är dock vyn mot SV.
Visa bilaga 6700
Tänk vad svårt det kan vara fast vi har nästan fått svaret.
Om man jämför de två bilderna så verkar det som att Kalles är tagen rakt söderut, med Aras som den flacka kulle bortom röset.
Kör hårt Thomas, jag råkade bara tänka högt!
/Hans
Japp, jag står strax bortom krönet på backen upp från Miellädno och tittar tillbaka längs leden. Pårkagubben återfinns en sträcka åt andra hållet. Den låga ryggen som reser sig bakom stenarna är Stuor Dijdder, med en skymt av Áras till vänster. Sulidälbmá länst bak bland molnen. Regnet ifråga var av eftermiddagsskur-typ -- på väg upp i backen hade det sett ut så här (gammal gissningsbild det också).
Den där förgrunden är ju som hämtad från Härjedalsfjällen och då borde det vara Sylarna där borta men profilen stämmer inte från det hållet.
Av någon anledning så vill jag ändå hålla fast vid Sylarna.
Den här vyn kan man då få om man står i myrlandskapet mellan Västra och Östra Endalshöjden och tittar åt sydväst.
/Hans
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |