Gissa position

Nu är det några år sedan jag gick förbi där, men minnet är kort eller också var jag för trött för ja kommer inte ihåg att jag sett dem. Ser ut som plintarna till en stolpbod, men det har väl förmodligen varit något annat.

Ny bild. Här är det färre besökare än föregående dalgång.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_38.jpg
    IMGF_38.jpg
    50.2 KB · Visningar: 420
Jag gissar på Rutsdalen i Skäckerfjällen, med Buvrietjahke och Sjkijlehtahke i bakgrunden. Knölen överst längst till vänster i bild skulle då vara Bielnie. Det ser dessutom ut som att det är barrskogsbestånd nere i dalen, och just Skäckerfjällen är ju ett fjällområde där barrskogen letar sig ganska högt upp längs fjällsidorna (vanligtvis har vi ju mest fjällbjörkskog i många av våra fjällområden).

EDIT: Gissar isåfall att du står och fotar från tex sluttningen till Opmedstjahke.
 
Senast ändrad:
Rätt

Jag gissar på Rutsdalen i Skäckerfjällen, med Buvrietjahke och Sjkijlehtahke i bakgrunden. Knölen överst längst till vänster i bild skulle då vara Bielnie. Det ser dessutom ut som att det är barrskogsbestånd nere i dalen, och just Skäckerfjällen är ju ett fjällområde där barrskogen letar sig ganska högt upp längs fjällsidorna (vanligtvis har vi ju mest fjällbjörkskog i många av våra fjällområden).

EDIT: Gissar isåfall att du står och fotar från tex sluttningen till Opmedstjahke.

Helt klockrent svar!
Det här är en åttiotalsbild och vid det här tillfället såg jag mitt första järvspår mellan just Buvrietjahke och Sjkijlehtahke.

Calle
 
Helt klockrent svar!
Det här är en åttiotalsbild och vid det här tillfället såg jag mitt första järvspår mellan just Buvrietjahke och Sjkijlehtahke.

Calle

Låter spännande! Har själv aldrig sett järvspår. Skäckerfjällen är ett område jag gärna skulle vilja besöka. Har varit till utkanten av Oldfjällen som ligger längre österut, men då har jag bara varit och snuddat dem lite. Var tänkt att vi skulle till Himmelsraften, men tiden räckte inte till.

Anledningen till att jag kunde gissa mig till rätt position var dels barrskogsbeståndet som utesluter rätt stora delar av fjällen, och dels Google Earth som jag använde för att leta upp rätt terrängformer i området. Jag hoppas inte det är fusk :p Är nämligen ny på den här tråden (och i stort sett ny på forumet likaså) och vet inte om ni har kört efter några speciella regler för hur man får leta rätt på rätt position.

Förutsatt att det inte var fusk blir det premiärbild för mig i den här tråden :) Jag hoppas inte den är för svår. Tycker personligen detta vattenfall såg lite unikt ut när jag passerade det, men har ingen aning om hur pass välkänt det är.

-Det kan vara så att det finns hundra likadana, men säkerligen har flera av er passerat det om ni klättrat upp på topparna ovanför. Vad jag vet har fallet inget namn, men det räcker att ni namnger vad jokken heter som fallet är en del av, och vilken dal den rinner ned i. Denna jokk rinner mer eller mindre direkt från en medelstor glaciär, och fallet är nog bara några hundra meter nedanför själva glaciären. Det finns höga berg i bakgrunden där bilden är tagen, men då det var en gråmulen dag syns de inte.

Om det blir för knepigt får jag lägga upp några fler ledtrådar vartefter.
 

Bilagor

  • IMG_3174.jpg
    IMG_3174.jpg
    66.5 KB · Visningar: 360
Låter spännande! Har själv aldrig sett järvspår. Skäckerfjällen är ett område jag gärna skulle vilja besöka. Har varit till utkanten av Oldfjällen som ligger längre österut, men då har jag bara varit och snuddat dem lite. Var tänkt att vi skulle till Himmelsraften, men tiden räckte inte till.
Skäckerfjällen kan jag varmt rekommendera, dels får man lite av vildmarkskänslan där utan att behöva ta sig så långt på sidan och dels är området vackert. Har varit där både sommar och vinter och sällan stött på så mycket folk. Anjan är bra utgångsställe.

Anledningen till att jag kunde gissa mig till rätt position var dels barrskogsbeståndet som utesluter rätt stora delar av fjällen, och dels Google Earth som jag använde för att leta upp rätt terrängformer i området. Jag hoppas inte det är fusk :p Är nämligen ny på den här tråden (och i stort sett ny på forumet likaså) och vet inte om ni har kört efter några speciella regler för hur man får leta rätt på rätt position.
Här är det djungelns lag som råder ;)
Nädå, vad jag vet så finns det inga speciella regler. Jag brukar själv använda Google Earth rätt flitigt, samt egna foton, kartor, litteratur om fjällen, de ledtrådar man får samt förstås det man har i bakhuvudet som kan vara så svårt att få fram ibland...
Trodde själv att den här bilden skulle bli svår så jag hade laddat upp med någon till för att göra det lättare, men du klippte den direkt. Du kände ju också till det här med barrskogen som sträcker sig mot kalfjället så du visste var du skulle leta.
Bra start och välkommen till den här tråden!

Calle
...och jag har inte en susning än på din bild
 
Här är det djungelns lag som råder ;)
Nädå, vad jag vet så finns det inga speciella regler. Jag brukar själv använda Google Earth rätt flitigt, samt egna foton, kartor, litteratur om fjällen, de ledtrådar man får samt förstås det man har i bakhuvudet som kan vara så svårt att få fram ibland...
Trodde själv att den här bilden skulle bli svår så jag hade laddat upp med någon till för att göra det lättare, men du klippte den direkt. Du kände ju också till det här med barrskogen som sträcker sig mot kalfjället så du visste var du skulle leta.
Bra start och välkommen till den här tråden!

Calle
...och jag har inte en susning än på din bild

Ok, skönt att jag hållit mig till "reglerna" då i alla fall :) Riktigt kul tråd det här. Lite som att idka friluftsliv på Internet, om det nu går att göra en sån jämförelse ;) Tack, kommer nog börja följa denna tråd på allvar framöver!
 
Ser ni ögat?

Upptäckte en sak när jag tittade lite noggrannare på bilden av vattenfallet jag lagt upp. Nere på vänstra sidan av där fallet slutar ser det ut som ett stort människoöga är inhugget i klippan. Är det någon annan som ser det, eller har jag livlig fantasi?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg