Favoritplatån och Knivtoppen?
Ne, nej..j Thomas... Du är ju ungefär som jag är.. härligt virrig och felplacerad..Vi båda får gå på fjällkurs snart..Det är ungefär som när jag som spegelvände kartan häromkvällen, och trodde det var Lulep Stuollo du hade lagt in..
Hej!
Snokade lite på nätet och hittade Axel Hambergs dagbok från sommaren 1896. Den sista juli besteg han två toppar: Låddepakte (som jag inte tror att det är på bilden) och "en hög, domformig, i sin öfre del med en karakteristisk snöstrimma försedd topp, hörande till Skuorkas fjälltrakt", som vars höjd uppskattades till 1900 möh. Då tycker jag det låter som Såbbetjåkkå, som idag anges till 1821 möh. Men jag har inga bildbevis, så den här gissningen är en ren skrivbordsprodukt.
häpp / Filiokus
Jätteduktigt av dig Filip
Till skillnad mot andra här så är jag till min person en ‘folkbildare’ och tycker att ledtrådar och berättelser kring topografi hör till denna tråd, annars vore den enformig å’ torftig, eller hur?
Det vore ju hemskt om jag skulle sitta och märka av ‘alla Sareks hundratals toppar’ och ständigt då säga ,‘nej till allt’ bara för att retas.. he-he!!.. Dynamiken i dialogen här, och att kunna se det hela som ett flöde tror jag är viktigare än att det stannar upp i, irritation och att inläggen stannar i ‘skam- och prestige-komplex‘.
Vad jag tycker är desto roligare just, är själva gissandet kring tråden, och att jag därför tror på trådens inneboende styrka. Ändå är förmågan att få andra att just gissa och då på något vis leta & fiska i det material som finns faktiskt större än själva bildgåtan och motivet. På så sätt blir den här tråden allmän, intresseväckande och levande, och blir till våran egen bilderbok kring oss själva och våra personliga ‘hang-ups‘..
För varför väljer vi just att lägga upp denna bild?.
Bäste Thomas.. Favoritplatån är verkligen en favoritplats för mig.. Men.. jag tänkte... att jag kunde fortsätta lite nedåt, kring ett verkligt och totalt okänt område, och Skårki är för alla, tror jag ett väldigt i dag okänt massiv, kanske mer så än Äpar är..
Jovisst precis så samma bildning fortsätter i Såbbetjåkkås västkam som i Favoritplatån
Och visst jag älskar mina ådriga bergartslagringar och att vandra och bläddra i dom som en ‘Gulliver bland avlagringar‘.
Svaret på bildgåtan här är således:
Jag står på Såbbetjåkkås mellantopp,(1647) just på sluttningen upp mot den, Bakom i dimman syns stortoppen (1821) som en symetrisk kon.
Så nu väntar vi på bild ifrån Filip!
mvh. Anders