Gissa position

Nja, gaskas är det lulesamiska ordet för enbuske -- "mellan" heter gasska. Skájdejågåsj var en felskrivning som åtgärdats i senare kartupplagor.

Här kommer en till sån där bild som vid första anblicken inte föreställer något särskilt, men det kanske finns tecken att utläsa i alla fall.

gp97.jpg
 
Jag tänker på boken/filmen "Jag minns min gröna dal".
Den gröna dal som jag minns bäst/senast är Gouhpervagge. Detta skulle då vara i östligaste änden av dalen nästan mot Skarja och vi ser upp mot Ålkatj förutsatt att toppen döljs av fjällkanten.
 
Jag tror inte det är Sarek..

Det är för skiffrigt här och detta är dessutom kvartsit högre upp, - i alla fall på det här fjällsidan-... Det måste vara ‘lite längre’ västerut eller, precis i någon skollgräns då. Anledningen till det är dessutom så grönt och allt ligger i terasser.
Så här ser det ju ut vid andra sidan på Kungsleden. Jag skulle gissa på någon dalsida, ‘alltså typ Tjäktjavagge‘‘sådär, vid Sälka kanske eller nånstans längs Kungsleden..inte nu just nödvändigtvis just där, men längs den bergartssträckningen.?
I Kebnekaisefjällen någonstans då, men var?
 
Jag tror inte det är Sarek..

Det är för skiffrigt här och detta är dessutom kvartsit högre upp, - i alla fall på det här fjällsidan-... Det måste vara ‘lite längre’ västerut eller, precis i någon skollgräns då. Anledningen till det är dessutom så grönt och allt ligger i terasser.
Så här ser det ju ut vid andra sidan på Kungsleden. Jag skulle gissa på någon dalsida, ‘alltså typ Tjäktjavagge‘‘sådär, vid Sälka kanske eller nånstans längs Kungsleden..inte nu just nödvändigtvis just där, men längs den bergartssträckningen.?

En till alla delar riktig analys. Bravo!

Bilden föreställer en av de småjokkar som faller nerför Geargeoaivis ostsida strax söder om Tjäktjapasset. Har man inte sett just denna och lagt den på minnet är det nog svårt att peka ut exakt rätt ställe, så jag lämnar härmed med varm hand över stafettkäppen.
 
Trådens eventuella död

Jag måste säga att även om jag inte gissar på många bilder längre, och har ett stort handikapp av att aldrig ha varit i Sarek så är tråden ändå intressant just därför att den verkligen visar att det finns mycket kvar att se i fjällen. Jag måste ut och vandra! Livet är kort, fjällkedjan lång :)
 
Ny bild för begrundan!

Ha! Ungefär där, där föregående bild ’Geargevaggi’ tältade jag för två år sedan. Jag tog då en bild och lade upp en bild föreställande en vy emot Tjäkjahjälmen...Vår egen fjällexpert Kalle hade då till och med han svårt att identifiera platsen..

Således..Det finns ‘ingen knapp’ man trycker på och så kommer svaret, inte ens om det gäller ‘Kungsleden’ så att säga, eller bara några hundra meter ifrån den.
Jag kan säga här för dom som undrar, att denna andra sida av Kungsleden ned mot Sälka är mycket vacker, orörd och blomstrande att gå på, platt & lättgånget och inga andra stöter man på..Ska man sedan över till Sälka är det inga problem att vada mittöver stugplatsen.

Nåväl. Nu till ny bild.
Gammal bild (tidigt åttiotal), dimma och en topp.







Ledtrådar:
Lättbestigen topp, del av en västlig kam i ett massiv.
Bergartsgångarna finns här, precis som de mer kända, på intilliggande massiv.
Snön är snö här och ingen glaciär.
 

Bilagor

  • imm-065.jpg
    imm-065.jpg
    25.6 KB · Visningar: 383
Senast ändrad:
Men Gaskkasvágge i Kebnekaisefjällen då? Vad betyder gaskka?

Gaskkas är den nordsamiska motsvarigheten till LS gaskas, d.v.s. "enbuske", och blir i genitiv singularis gaskasa (jfr. "Kaskasa-").

Gaska (NS) kan tolkas som både "mellan(-)" och "området mellan" (jfr. t.ex. Várregaska mellan Alip Vealevárri och Lulip Vealevárri) och har böjningsstammen gaskka- (förekommer bl.a. i gaskkamus "mellersta"). Med lokativändelse får även detta ord formen gaskkas och betyder då alltså "emellan", men så vitt jag vet förekommer inga andra kasus än nominativ och genitiv i ortsnamn.

Sedan ska det sägas att det i vanlig ordning råder viss oreda bland lokala dialekter och bruk, så även om en form tycks uppenbar kan det ändå ligga mer bakom. Jag skulle dock satsa på enristolkningen, vilken även står att finna i viss äldre litteratur om området.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg