Gissa position

avslutad210712

Gäst
Hej!

Har inte varit där själv, men tycker att det verkar passa med växtligheten och bergens former, och efter en jämförelse mot kartan vågar jag mig på en gissning. Kan det vara Tjäktjatjåkka sett från Geargevaggi?

häpp / Filiokus

*haha* Tänkte lägga till att jag vet att någon (dvs du) har vandrat i området runt omkring men hoppades att du inte skulle känna igen dig direkt.

Visst är det helt rätt.

/Björn
 
*haha* Tänkte lägga till att jag vet att någon (dvs du) har vandrat i området runt omkring men hoppades att du inte skulle känna igen dig direkt.

Visst är det helt rätt.

/Björn

Okidoki. Nästa motiv har nog rätt många fjällvandrare sett, fast kanske inte från den här vinkeln. Vad är det vi ser och var står fotografen?

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6301335.jpg
    S6301335.jpg
    64.2 KB · Visningar: 304
Kan inte bestämma mig

Känns som det skulle kunna vara Kittelbäcken på väg upp mot östra leden på Kebnekaise från sso. Men jag har inte kollat kartan om det kan stämma. En liknande bäckravin finns nedanför en kittel på norra sidan av Singitjåcka.

Thure
 
Känns som det skulle kunna vara Kittelbäcken på väg upp mot östra leden på Kebnekaise från sso. Men jag har inte kollat kartan om det kan stämma. En liknande bäckravin finns nedanför en kittel på norra sidan av Singitjåcka.

Thure

Jag skulle snarare gissa på entrén till Pastavagge från väst, det vill säga Pielatjåhkkå i blickfånget. Bilden är i sådana fall tagen från platån söder om Sarvatjåhkkå.
 
Jag skulle snarare gissa på entrén till Pastavagge från väst, det vill säga Pielatjåhkkå i blickfånget. Bilden är i sådana fall tagen från platån söder om Sarvatjåhkkå.

Nej, det är inte det vi ser på bilden (den västra entrén till Pastavagge ser du här nedan), men du är på sätt och vis närmare än du kanske hade trott. Gissa på!

häpp / Filiokus


ps: det är alltså fortfarande bild #3974 som vi gissar på. :)
 

Bilagor

  • S6301301.jpg
    S6301301.jpg
    42.4 KB · Visningar: 279
Jag tror vi ser över Ruotesvagge mot glaciären under Kassatjåkkå/Kavapakte, alltså med flanken av Påissatjåkkå tv i bild. (Fast vid närmare eftertanke stämmer det kanske dåligt...)
 
Nu vet jag inte om #3974 är i Sarek, eller om det är många fjällvandrare som sett det jag gissar på, men jag fick direkt en känsla av att det var Stuor Räitavagge österut från höjderna väster om Nallostugan, med Nállu till vänster. Dalgången är möjligen lite för grön och lite för kuperad, men jag har iaf ett liknande foto av Räitavagge.
 
Hej igen!

På sätt och vis var Thomas gissning inte så tokig. Helt rätt men ändå inte. Och berget på bild #3974 finns absolut i Sarek. Massivet reser sig mer än 1900 möh.

Kör på en liiiten stund till, så kommer det fler ledtrådar i bildform och kanske en och annan ordvits. :)

häpp / Filiokus
 
Hej igen!

På sätt och vis var Thomas gissning inte så tokig. Helt rätt men ändå inte. Och berget på bild #3974 finns absolut i Sarek. Massivet reser sig mer än 1900 möh.

Kör på en liiiten stund till, så kommer det fler ledtrådar i bildform och kanske en och annan ordvits. :)

häpp / Filiokus

Ha ha, det är Pastavagges östra inlopp!

Ruopsoktjåhkkå!
 
Ha ha, det är Pastavagges östra inlopp!

Ruopsoktjåhkkå!

Yes box, där satt den. :) Taget från västsluttningen av Ahkabakte (1361 m, nordost om Rinim). Lägg märke till att jag skrev att berget fanns i Sarek, men inget om var fotografen höll hus. Därtill tycker jag att Nilssa hade en viss poäng med sin gissning på Ruotesvagge, eftersom ruote också är en slags Pasta...

häpp / Filiokus
 
Senast ändrad:
#3966

Undrar hur länge den här tråden kommer att överleva. Vi närmar oss fyratusen inlägg så det mesta av svenska och svensk-norska fjällkedjan är väl avklarad nu eller?

Några har påpekat att det börjar bli för svåra bildgåtor. Dom har nog både rätt och fel.


/Hans



Tack Hans för att du tar upp en viktig aspekt på tråden!
En synpunkt här annars är själva idén om hur vi tittar.

Det intressanta med den här tråden är faktiskt att den förändras utifrån det. Dels att fler frågor ställs kring själva identifierandet utav en utlagd bild, men givetvis även att nu, fler frågor ställs om hur den utformas av oss som deltager.

Ett ‘schematiskt‘ tittande’ utifrån panorama bilden, dvs. ‘Utsikten ifrån en topp och ut mot ett landskap’ tror vi är enkel, detta tittande vill vi gärna gissa på i och med att ett sådant tittande kan erbjuda oss något att referera till- dvs. En annan topp, en jokk, en sjö eller något annat kategoriserat naturbegrepp. Där önskar vi att kunna minnas, referera eller identifiera.
Tvärt mot det tittandet, står det andra tittandet. Där det som då ska identifieras ter sig i princip omöjligt då vi inte finner några svar eller har någon begrepp om vad vi ska titta på. En sten, ett snöfält eller en slät bergsvägg.-
Vi säger då: ’Det har kan vi inte gissa på’ Det är ju bara en sten eller rentav en snöfläck..inget annat. Till och med bara dimma med inget på!

Det är alltså en gradskala detta, där de betydelsebärande elementen går ifrån att saknas till att de blir väldigt tydliga.
Fjällbilder skiljer sig inte ifrån andra bilder, och perceptionspsykologiska regler gäller således även för dessa.
I mitt arbete som polis och då förhörsledare har jag förundrats ofta över den mänskliga förmågan att minnas identifiera och göra skillnad, dels mellan begreppen: “identitet och individualitet” av ett objekt. ‘ Hade personen glasögon på sig eller var han rödhårig och hur vad han klädd- exempelvis. Det kanske sedan visar sig att det var pappan på bilden, och han bär alltid glasögon, men barnet som ska svara vet inte att pappans färg kallas rödhårig...

Vi identifierar dels med vårt seende men även utifrån det vi vet. OK!


Så till om tråden håller på att brista. Jag tror inte alls på det. Om dom som deltager är med och formar tråden utifrån deltagarnas egna förutsättningar kommer något sådant aldrig hända.
Som jag tidigare påpekat så ligger det lika mycket ansvar på den som lägger ut en bild som på den som gissar. Tänker man lite utifrån det perspektivet behöver inget gå snett här.
Avslutningsvis. Ovanliga bilder är oerhört intresseväckande och precis som Hans säger så ska man försöka se det här som något berikande, stimulerande. Människan är en nyfiken varelse.
Tänk bara på en sak här. Det är bilder vi tittar på! Vi är inte ute i naturen.
 
Yes box, där satt den. :) Taget från västsluttningen av Ahkabakte (1361 m, nordost om Rinim). Lägg märke till att jag skrev att berget fanns i Sarek, men inget om var fotografen höll hus. Därtill tycker jag att Nilssa hade en viss poäng med sin gissning på Ruotesvagge, eftersom ruote också är en slags Pasta...

häpp / Filiokus

Intressant fotoplats. Hur hade du tagit dig dit? Sitoätno ställer normalt till med en del problem.

Ok, var sitter den här pajsaren?

IMG_1658.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg