Jag gissar att de här mer eller mindre trädlösa höjderna är serpentinberg med ultrabasiska egenskaper. Sådana finns på flera platser i landet, bl. a. vid Kittelfjäll och i västra Padjelanta. Men var dessa finns vet jag inte. Björkskog med inslag av gran så långt man ser ger mig ändå intrycket av Västerbottenfjällen. Kanske vi kan få en ledtråd?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Jag gissar att de här mer eller mindre trädlösa höjderna är serpentinberg med ultrabasiska egenskaper. Sådana finns på flera platser i landet, bl. a. vid Kittelfjäll och i västra Padjelanta. Men var dessa finns vet jag inte. Björkskog med inslag av gran så långt man ser ger mig ändå intrycket av Västerbottenfjällen. Kanske vi kan få en ledtråd?
Jag var inne och tittade på SGUs berggrundskarta, och där indikeras det att området består av sur vulkanisk bergart. Den bryter definitivt av mot omgivningen i vilket fall. Formationerna fortsätter i varierande grad många mil norröver och kan där till viss del beskådas från en av våra större skidorter.
Vrider vi huvudet åt höger från samma fotoplats så ser vi en sjö och ett fjäll som är populärt för dagsutflykter:
Bilagor
Jämtland?
I så fall du kanske befinner dig på Skårrvalen och har fotat andra bilden mot Ottsjön och Ottfjället?
Tycker att sjön ser ut att vara väl förenligt med denna gissning, fjället däremot känns inte brant och högt nog för att jag skulle ligga rätt.
Det stämmer bra det! Jag står strax öster om sjön 768 på sydändan av Skårrvalen.
Jag tyckte att de där bergsformationerna i dalen var fascinerande. Tittar man på Lantmäteriets terrängskuggningskarta över området så ser man att det går någon form av förkastningsspricka norrut härifrån som fortsätter, med några avbrott, upp till Mullfjället vid Duved, där den syns tydligt på fjällets östsida. SGUs berggrundskarta visar ett lager av vulkaniskt berg inträngt mellan Seve- och Köli-skollorna som sträcker sig nästan upp till Anjan. Jag kan lite för lite geologi för att ge mig in djupare i det här, men nog känns det intressant...
Skårrvalen har länge lockat, men jag har inte hunnit dit än. Däremot är inte perspektivet inte så olikt det från Hållfjället och dess mysiga turiststation.
Kul att blanda in geologin i gissningsleken också, medför ytterligare och för mig nya aspekter.
Nästa bild kan möjligen vara en något svår nöt att knäcka. Men här Utsidan vet man ju aldrig.
Vad kallas den mindre fristående topp i förgrunden av det större fjället?
Kul att blanda in geologin i gissningsleken också, medför ytterligare och för mig nya aspekter.
Nästa bild kan möjligen vara en något svår nöt att knäcka. Men här Utsidan vet man ju aldrig.
Vad kallas den mindre fristående topp i förgrunden av det större fjället?
Bilagor
Hm??
Pyramiderna kanske.
Pyramiderna kanske.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg