Gissa position

Nått skall man gissa på.

Har sett att det finns en del kåtor med rätt mycket fönster vid Raseluokta dvs samevistet vid stranden av Pietsaure väster om Saltoluokta. I så fall skulle bakgrunden vara kullen Tjäpurisvaratj. Men jag tycker i ärlighetens namn inte att kartbilden stämmer så bra.

Thure

Har sett att det finns en del kåtor med rätt mycket fönster vid Raseluokta dvs samevistet vid stranden av Pietsaure väster om Saltoluokta. I så fall skulle bakgrunden vara kullen Tjäpurisvaratj. Men jag tycker i ärlighetens namn inte att kartbilden stämmer så bra.

Thure

Nix, det var inte riktigt rätt. Men i rätt del av landet i alla fall.

/Ulf

Lämnar ytterligare en ledtråd

men om det är någon som gissar kanske det dröjer innan jag svarar på om det är rätt. Kommer förmodligen att dröja ett par dar innan jag besöker den här tråden igen.

Kåtan ligger nära Jämtlandstriangeln.

Thure

Nej inte den kåtan

Tittar man på några av mina tidigare positionsbilder i den här tråden tror jag detta är lätt.

Thure

Var hittar vi det här tjärpappsbeslagna kyffet?

Är benägen att svara att den liknar skolkåtan vid Alesjaure. Har börjat undra om jag kan ha misstagit mig på min egen bild. Möjligen är min bild tagen vid Tjatjajaurekåtan (numera endast rester) tre km längre åt öster och inte vid skolkåtan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg