Gissa position

Ja, så är det. Tassemark var som förste inne på rätt spår men sen blev det lite fel. :)

Som kuriositet gick jag vid tidpunkten för bilden (september 1988) på dapson och hög dos prednison för att motverka en numera försvunnen autoimmunitet som gav inflammationer i fotleder och knän. Var tydligen tillräckligt fjällbesatt för att ändå ge mig ut på en veckolång solotur. Den här dagen hade jag tältet vid platsen för militärens gamla vindskydd vid Vuolep Turas i Håikanvagge. Det som lockade var att undersöka klättermöjligheterna på den branta västkammen på Vassipadatjåkka västtopp (1542). Men det var skräpklippa; lös mossbeväxt skiffer. Namnen enligt Nya Fjällkartan, upplaga 1970; vad annars.
icon7.gif

Skräpklippan lockar kanske inte till några klätterbravader ;)

Det här var en av de mest intressanta klurigheterna, sjöarna i olika toner från blått till smutsbrunt var intressant att försöka klura ut vilken sjö på kartan som tog emot glaciärslam.

Tänk att det såg så lika ut Sulitelmafjällen. Var intressant att se sjön 1279 - extremt belägen!

Ok, nu kan jag inte hålla mig. Det där kan nämligen inte vara annat än Gáidumjohka nedan Sáŋaroalgi, med Livamčohkka till höger och Čoalmmečohkka bakom till vänster, med Bajip Gáidumjávri skymtandes däremellan!

Ja, så är det naturligtvis. Jag antar att det var naivt av mig att tro att en bild på Kungsleden skulle klara sig mer än några minuter i det här sällskapet :)

Ytterligare en sjö...

...denna gång i sämre väder. Den här bilden är garanterat inte från Kungsleden, men det är mycket möjligt att den ändå inte klarar sig mer än några minuter i nämnda sällskap... ;)

gp27.jpg

avslutad210712

Gäst
...denna gång i sämre väder. Den här bilden är garanterat inte från Kungsleden, men det är mycket möjligt att den ändå inte klarar sig mer än några minuter i nämnda sällskap... ;)

Visa bilaga 663

Om det inte hade varit för att det inte är Kungsleden så hade jag gissat att det är Alesjaures utlopp i högra kanten men Alesjaure ligger garanterat efter Kungsleden så då får jag passa.

Det borde det, ja. :)
Bilden är tagen åt nordväst från Snávvávágges sydöstra ände.

(Nämnas bör även att någon på Ortsnamnssektionen verkar ha sluntit på tangenterna och dubbeltecknat 'v' istället för 'r' i ordet jávrre...)

Nämnas bör även att någon på Ortsnamnssektionen verkar ha sluntit på tangenterna och dubbeltecknat 'v' istället för 'r' i ordet jávrre...

Jo, jag misstänkte nästan det också... men vad gäller stavning av namn i fjällen så vågar jag aldrig lita på mitt eget omdöme - då kopierar jag hellre blint :cool:

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg