Gissa position

Visst är det Gujjávrre i Arjeplogfjällen!

Sjön ligger vackert mellan höga fjäll och är nästan en mil lång. Fotot är taget mot nordväst och visar inte alls sjöns storlek. Den lilla sjön i förgrunden saknar namn på fjällkartan. Ny bild!

En chansning, kommer ej ihåg exakt hur det såg ut eller har korten med mig men kan det vara taget i Stáloluokta, fotoriktning österut med fjällen i Sarek i bakgrunden?
Mvh/Rickard

Du är nära, väldigt nära men du får inte rätt. Fotoriktningen är inte riktigt rätt men nära, platsen är också nära men inte heller riktigt rätt och det syns inget Sarek-fjäll i bakgrunden.

Skickligt av Rickard att komma så nära! Bilden ger ju inte mycket information.......

Jag har ingen lösning men vill resonera lite. Fotoriktningen är nästan rätt, måste alltså vara nordost eller sydost. Men solen kommer ju från vänster i bild och du är nog ute dagtid, kanske på eftermiddagen. Då borde ju fotoriktningen bli nordost.

Stigen är väl en vandringsled? Jag ser förstås ingen märkning, men den verkar vältrampad. Alltså går leden också mot nordost. I så fall bör du vara norr eller söder om Stáloluokta, knappast öster därom.

Emotser dina kommentarer!

Kanske jag ändå känner igen mig, du går på den gamla leden mellan Stáloluokta och Árasluokta och har kommit in i Dijddervágge. Fjället i fonden är då Álátjåhkkå.

Bitarna föll på plats när jag upptäckte den lilla bergbranten i bildens högra del och kände igen den. Stigen passerar strax till höger om branten.

Jag har ont om bilder och hoppas någon annan kan bjuda på något spännande!

Kan behövas en ledtråd. Tycker mig ana en väg, parkering eller kanske rentav en byggnad på andra sidan vattnet, på vänstra sidan mot/bakom bergssluttningen. Stämmer det?
Mvh Rickard

Jag tror vi befinner oss på/vid stigen mellan Låktatjåkka och Kårsavagge, precis där branten ner mot Gorsavággi börjar. Sjön är då Vuolimus Gorsajávri, jokken Gorsajohka och forskningen ANS utpost vid Latnjajávri.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg