Gissa position

Tror du bakat in en ledtråd...
Du tar sats från Satsfjället och vi ser Jiengejehtseme, vilket kan stämma där Kalle slutade

Har inte gått där själv, men det är ett område som ligger på "heta listan".

Calle

Jo, du nar rätt om plats, motiv och ledtrådar.

Kanske inte riktigt lika otilgängligt som Sarek men visst finns det fina pårlor i södra Lappland, norra Jämtland samt med gränsande områden i Norge också. (Sedan blir man väll färgad av tidiga år.)

Ser fram mot ny fråga.

Mvh
Rickard

Min far vandrade där och han rekommenderade området (Borgafjäll, Satsfjäll m.m.). Men det har inte blivit av än för mig, på de breddgraderna har det blivit en tur i Börgefjell men får väl "satsa" på Satsfjäll med omnejd i framtiden.

Här kommer en ny gåta.

Calle

Bilagor

• IMGF_138.jpg
    IMGF_138.jpg
    47 KB · Visningar: 473
Jag vet inte vad den spetsiga toppen mitt i bilden heter, men det vet säkert någon av er.
Fotoplatsen har jag koll på, och riktningen men...
/RN

Bilagor

• P8040167.jpg
    P8040167.jpg
    39.9 KB · Visningar: 417
Det ser ju onekligen ut som Storsteinsfjellet. Exakt vart du står kan jag inte säga, kanske på någon fin kulle nordväst om leden mellan Unna Allakas och Abiskojaure? Eller så står du en bra bit österut, kanske i närheten av kungsleden? Har ingen karta framför mig så jag reserverar mig för eventuella riktningstabbar :)

Det här är ju minst sagt pinsamt. Jag vet inte vad fjället heter. Har ingen karta tillgänglig nu. Men om vi får till fotoplatsen kan ju kanske någon bedömma om driatic har rätt angående fjälltoppen?
Kan bara säga angående fotoplatsen att jag har dålig fantasi igen......
RN

Det här är ju minst sagt pinsamt. Jag vet inte vad fjället heter. Har ingen karta tillgänglig nu. Men om vi får till fotoplatsen kan ju kanske någon bedömma om driatic har rätt angående fjälltoppen?
Kan bara säga angående fotoplatsen att jag har dålig fantasi igen......
RN
Ett bra verktyg för att kolla vilka toppar som finns med på en bild är Google Earth. Man kangå ner i marknivå och titta från samma perspektiv som i bilden. Om man vill kan man även rita dit siktlinjer m.h.a. mätverktyget. Utan denna hjälp hade min insats i den här tråden varit betydligt blygsammare...

Jag skall kolla med Google Earth när jag får tag på en dator igen. Får be er försöka gissa på fotoplatsen.
Angående fotoplatsen: jag har både dålig fantasi igen och är lat...
Mvh RN

Eftersom du säger att du är lat gissar jag på att du tagit liften upp på Njullá och står någonstans däruppe och fotar. Riktningsmässigt känns det lite fel i mitt huvud, har dock aldrig varit däruppe, men fjället du fotar är ju knappt 1900 meter så det syns säkert därifrån.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg