Gissa position

Nej, det är inte rätt. Om man vrider sig åt vänster ser man krönet av ett betydligt större vattenfall än det på #7753 (Jag var dock alldeles för feg för att lyckas få en vettig bild på det från den här vinkeln...):

Bilagor

• 267_liten.jpg
    267_liten.jpg
    239.4 KB · Visningar: 420
Vattenfallet som man knappt kan se på #7755 är ett ganska vanligt fotomotiv men från en väsentligt annorlunda vinkel. Tidigare gissning och sökt plats kan båda utan problem hinnas med på en normallång fjälltur.

Skulle det möjligen kunna vara det (någorlunda) berömda vattenfallet i jokken från Njuikkostakvággi, det med grottan? Då tittar första bilden in i den nämnda dalen.

Rätt!

Visst stod jag precis vid fallet från Njuikkostakvággi. För några fler bilder från samma dal och samma dagstur, bläddra tillbaka till #6668 (2013-10-07).

Men grottan missade jag, berätta gärna mer?

Här är alltså vattenfallet fotograferat från den vanliga vinkeln (från Kungsleden):163_beskuren_liten.jpg
Som jag tidigare skrivit, var Njuikkostakvággi med hyllan ovanför Visttásvággi en riktig pärla som rekommenderas varmt. Hade vädret varit lite bättre samt om det hade varit ljust lite längre så hade jag gjort ett försök att knalla upp på 1835. Vad man kunde se från hyllan borde det inte alls vara svårt.

Befinner du dig kanske i närheten av sjön Giegajávri (898 möh) och ser mot NV (i mriktning mot Abisko) med fjällen Šiellačohkka, Hongá, Báhkkabahokčohkka med flera i bakgrunden?
Mvh, Rickard

Hacket i mitten av bilden skulle kunna vara Höktopparna. I så fall står du inte långt från platsen för Tobbes förra bild, kanske vid Rádujávri?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg