Gissa position

Första delen av din gissning är helt korrekt. Huruvida Sarvesvágge syns på bilden besvarar jag med ett "njaaa" i ett fundersamt tonläge...

Huruvida Sarvesvágge syns på bilden besvarar jag med ett "njaaa" i ett fundersamt tonläge...
Jo jag tror nog att man ser lite av Sarvesvágge i bakgrunden men mest Bielloriehppes norra sluttning. Vi befinner oss nänligen i Jilájåhkås ravin i närheten av vadstället på stigen upp mot Snávvávagge.
///Claes

Rätt!

Du har helt rätt i allt du skriver. Man ser också lite av Lulep Stuollos östsluttning. Men exakt var Sarvesvágge övergår i Rapadalen är ju en tolkningsfråga och går inte att besvaras entydigt. Hela bilden obeskuren:

Bilagor

• 114gb2.jpg
    114gb2.jpg
    141.2 KB · Visningar: 426
Jasså! Ingen som vågar sig på en gissning?
Då får jag väl kommam med en ledtråd, men det blir ingen jättetydlig, eftersom ni inte gissar alls!

Ledtråd: Vi tittar i den röda nålens riktning.

///Claes

Klart vi ska gissa! Du är ute i mitten av september och långt norrut. Stor dalgång med björk utan inslag av barrträd. Och det verkar som om berget har ett eget namn. Det begränsar ju sökandet. Jag hittar en sådan klump, Gironsnuohkki, i Abiskodalen.

Hälsn Pelle

Du är ute i mitten av september
Jajjamensan!
Så är det!
Stor dalgång med björk utan inslag av barrträd.
Stor är den!
Och det verkar som om berget har ett eget namn.
Den har ett eget namn som den delar med knallen jag står på fast med olika väderstrecksbeteckningar
Jag hittar en sådan klump, Gironsnuohkki, i Abiskodalen.
Fel... Vi är långt norrut men inte riktigt så långt.

MVH ///Claes

Kanske de låga molnen förvirrar? Du står på Lulep Spádnek och fotar Alep?
Spot on!
Alldeles riktigt! visst är det Alep Spádnek, fotat i början av september förra året (En av de få mulna dagarna av min vandring)
Märkvärdigt vad bergsformationer ser annorlunda ut när man ser dom uppifrån än när man går förbi i dalen nedanför.

Din tur att bidra med bild!

MVH ///Claes

Jag blev lurad av det låga taket, trots varningen att det annars hade varit för lätt! Trodde att det var en suddig horisont vi såg, men en så jämn synrand finns ju ändå inte......

Som vanligt är jag utan bilder, hoppas återigen att någon kan/vill bidra.

Sen tycker jag förstås att fler än jag ska gissa. Skärpning därvidlag!

Hälsn Pelle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg