Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Läckert foto! Slutet av juni kanske? Ett rejält vattendrag i björkskogens övre del med måttliga fjäll i fonden. Kan ju vara lite varsomhelst, men jag gissar på Laisälven i höjd med Laisstugan, trots att jag aldrig varit där.
Hälsn Pelle
Ja, det där var en av de där fantastiskt fina vandringsdagarna som man får då och då. Strålande väder och underbar utsikt innan jag kom ner i björkskogen. Strax innan jag kom fram till fotoplatsen så träffade jag ett gäng fiskare från Finland som hyrt en båt och skulle vara ute några dagar. De var dock något överförfriskade, så jag lämnade dem rätt snart och fortsatte vandringen. Jag har dock aldrig varit i närheten av Laisälven, så bilden är tagen en bra bit därifrån.
Blir inte klok på den här bilden, men du har gett bra ledtrådar - fiskare som hyrt båt, överförfriskade. Då är man säkert inte långt från väg såtillvida de inte kommit med helikopter. Båda alternativen finns dock kring Ritsem-Stora sjöfallet. Gissar på det området så kanske vi får mer ledtrådar
Calle
Calle
Blir inte klok på den här bilden, men du har gett bra ledtrådar - fiskare som hyrt båt, överförfriskade. Då är man säkert inte långt från väg såtillvida de inte kommit med helikopter. Båda alternativen finns dock kring Ritsem-Stora sjöfallet. Gissar på det området så kanske vi får mer ledtrådar
Calle
Allt du skriver stämmer bra, så nu är det bara frågan om var i det här området jag är.
Jag vågar inte lägga ut fler bilder från platsen för då blir blir det trivialt. Särskilt om man tittar bakom björkskogen lite åt vänster.
En mindre vandringsled nära Ritsem eller Stora sjöfallet, måste nästan betyda gränsleden och bron vid Ubmasjåhkå och finnarna åker runt på Akkajaure.
Stämmer alldeles utmärkt!
Väldigt fin led att gå, men stigen är mycket svår att följa precis öster om bron så räkna med lite 'bushwacking' om ni tar den här vägen. Jag har också förstått att bron har en tendens att skadas i vårfloden då och då, så det kan vara värt att kontrollera med STF i Ritsem att den faktiskt finns på plats innan man traskar bort ditåt.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg