Gissa position

Tack för din gissning!

Du har rätt i att vi är söder om "Dörrarna". Dock längre söderut än din gissning. D.v.s. inga "Dörrar" på bild eller inom synhåll från den här platsen.
 
Jeg minns en lignende udsigt på en vändplan mellem Särna og Mörkret, hvor jeg rastede på vej til Njupeskär for et par år siden - men jeg har hverken eget billede eller fjeldkort over området for den sags skyld, så det er et skud i blinde :)

God weekend.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Vi har nu hamnat i rätt kommun men den sökta platsen ligger inte mellan Särna och Mörkret och det är inte Fulufjället vi ser.

Övernattade även vid två olka tillfällen på en vändplats strax väster om Särna med fin utsikt mot Fulufjället. Undrar om det kan vara samma plats som du stannade till på (det var på västsidan av Slättberget)? Trodde att jag hade tagit bilder därifrån också men kan tyvärr inte hitta någon nu.

Det finns även en fin utsikt mot Njupeskär från en skogsbilväg ovanför Mörkret (på östra sidan av älven).

Trevlig helg till dig också!
 
...Övernattade även vid två olka tillfällen på en vändplats strax väster om Särna med fin utsikt mot Fulufjället. Undrar om det kan vara samma plats som du stannade till på (det var på västsidan av Slättberget)? Trodde att jag hade tagit bilder därifrån också men kan tyvärr inte hitta någon nu.... !

Ja, det er lige præcis den på västsidan av Slättberget - jeg fandt et billede derfra som min søn tog, jeg kom i tanke om at han også havde taget billeder på turen. (han er 10 år, så hans kamera er ikke så avanceret).
 

Bilagor

  • IMG_7489.jpg
    IMG_7489.jpg
    35.3 KB · Visningar: 324
Imponerande!

Det är helt riktigt! Du kan ditt Sarek. Jag hade tänkt att visa denna bild som ledtråd. Fotot är taget österut en bit nedströms.
 

Bilagor

  • IMG_4252.jpg
    IMG_4252.jpg
    24.7 KB · Visningar: 321
Det underlättar när man tagit snarlika bilder själv, även om årstiden är en annan: :)



Var är då detta färggranna kort taget?

gp170.jpg
 
Flera bilder på gång här, jag provar med gissningar på båda:

Tobbe! Jag gissar på Storvätteshågna. Vändplan någonstans mellan Foskros och Nipfjället. En rå chansning baserat på ledtrådarna.

Kalle! Jag förnimmer Torneträsk och tror då att du plåtat från Abiskotrakten mot NO och fjällen på andra sidan är då Balggescohkka m.fl. svåruttalade fjäll.

Lars! Om du saknar fjällkartor eller andra kartor och ortofoton kan du gå in här: http://kso2.lantmateriet.se/
Uppe till höger i menyn kan du välja olika kartor.

Calle
 
Kalle! Jag förnimmer Torneträsk och tror då att du plåtat från Abiskotrakten mot NO och fjällen på andra sidan är då Balggescohkka m.fl. svåruttalade fjäll.

Så rätt det kan bli. Bilden tagen från en ås ungefär halvvägs ned till vedbastun en helt sagolik (som synes) sensommarkväll.
 
Två bildgåtor som påminner en om att vi går mot sommar. Vill inte förta den känslan, men om en 5-6 månader är det höst igen, så jag lägger in en höstbild ;)

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_114.jpg
    IMGF_114.jpg
    25.7 KB · Visningar: 283
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar