Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Som vanligt kluriga bilder och luriga ledtrådar. Magkänslan från början var Anaris, i så fall finns Stor-Anahögen utanför höger bildkant (i den första bilden). Hilleberg hade väl ett tält som heter Anaris.
Men sen kom ledtråden med djuret... kopplar inte det.
Men jag håller jag på Anaris, i så fall plåtat från väster, i trakten av Vålåvalen?
Calle
Men sen kom ledtråden med djuret... kopplar inte det.
Men jag håller jag på Anaris, i så fall plåtat från väster, i trakten av Vålåvalen?
Calle
Ganska rätt...
Djuret är en Fjällräv, och tältet Fjällräven Vålå (fanns i några olika modeller)
På andra bilden syns Vålåstugorna mitt i bild och på första bilden syns Vålåvalens norra utlöpare, och Anarisfjällen i bakgrunden.
Vi var på väg mot Gåsen från Vålåstugorna, men istället för leden genom dalen stretade vi uppför backen mot passet mellan Gruvsmällen och Smällhögen, fotoplatsen är på kanske 1100 metersnivån eller så.
Kan verkligen rekommendera den här vägen (passera norr om Lievkiesåajja) som alternativ till leden!
//Peter
Djuret är en Fjällräv, och tältet Fjällräven Vålå (fanns i några olika modeller)
På andra bilden syns Vålåstugorna mitt i bild och på första bilden syns Vålåvalens norra utlöpare, och Anarisfjällen i bakgrunden.
Vi var på väg mot Gåsen från Vålåstugorna, men istället för leden genom dalen stretade vi uppför backen mot passet mellan Gruvsmällen och Smällhögen, fotoplatsen är på kanske 1100 metersnivån eller så.
Kan verkligen rekommendera den här vägen (passera norr om Lievkiesåajja) som alternativ till leden!
//Peter
Fjällräven... blev lite kortslutning, letade efter fjäll i närheten av Anaris med koppling till ett djur
Det var bilden med Vålåstugorna som ledde mig på rätt spår. Trevligt fjällområde det där i alla fall, önskar att fler hittar dit.
Här kommer en ny gåta.
Calle
Det var bilden med Vålåstugorna som ledde mig på rätt spår. Trevligt fjällområde det där i alla fall, önskar att fler hittar dit.
Här kommer en ny gåta.
Calle
Bilagor
Ser väl ut som Härjedalen, eller?
Ett bra antagande.
Calle
Jag tycker det ser ut som Skedbro, med tanke på de två småtopparna och jag tänker mig att den lilla sjön ligger där emellan? Gissar att bilden är tagen från motsatt sida Skedbro-stugan.
Skedbrofjället är rätt!
Bilden är tagen från Bustvålen och Skedbrostugan ligger mellan de två sjöarna i högra delen av bilden. Visar hela bilden obeskuren.
Calle
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg