Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Ja. Tack. Det började kännas för enkelt. Mitt bidrag var Fulufjället. Tyckte min stavning av äldst såg konstig ut...
Sarekmassivets mellersta del.
Sarekmassivets mellersta del.
Du har ju hittat rätt, fast utan att precisera närmare. Det är Gávabákte vi ser och det är plåtat från Rouhtesvágge.
Det gick snabbt. Nästa bild!
Calle
Jag skänker bildplatsen åt valfri person.
Jag trodde att någon av positionsgissarna skulle känna igen den. Saken finns nämligen uppställd längs en hyfsat trafikerad sträcka. Den står kanske 20 meter från där man går och det är fri sikt mot den, men eftersom det är i en skog är det bara under ett kort parti, kanske 5-10 meter, som man ser den från stigen. Jag hade gått sträckan fyra gånger innan jag råkade se den.
Saken nämns i förbigående i en nyutgiven bok. I övrigt kan jag inte minnas att jag sett den omtalas i tryckt form eller på nätet.
Saken nämns i förbigående i en nyutgiven bok. I övrigt kan jag inte minnas att jag sett den omtalas i tryckt form eller på nätet.
Hm, granskog av denna typ finns ju på flera platser, t. ex. norr om Kvikkjokk. Och vid Pårek är ju fågellivet rikt. Då kanske du är längs stigen dit upp? Där kan man ju också tänka sig att du har passerat några gånger på väg till eller från Sarek. Några kilometer söderut från Pårek så är vi i trakten av Dáhtá-sjöarna, en bit norr om Kungsleden alltså. Men vilken funktion har saken, eller har haft?
Hälsn Pelle
Hälsn Pelle
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg