Gissa position

Tack för en av de fyndigaste gåtorna på länge! Högst i Sverige kan tydligen betyda rätt många olika saker. Och med Calles svar faller alla bitar på plats.

Hälsn Pelle

Jag trodde att någon av positionsgissarna skulle känna igen den. Saken finns nämligen uppställd längs en hyfsat trafikerad sträcka. Den står kanske 20 meter från där man går och det är fri sikt mot den, men eftersom det är i en skog är det bara under ett kort parti, kanske 5-10 meter, som man ser den från stigen. Jag hade gått sträckan fyra gånger innan jag råkade se den.

Saken nämns i förbigående i en nyutgiven bok. I övrigt kan jag inte minnas att jag sett den omtalas i tryckt form eller på nätet.

Ja, skogen är av samma typ som vid Ammarnäs, det som Vegetationskartan benämner "Mossrik barrskog". Men vi är inte i Ammarnäs, inte ens på samma kartblad. Men vi befinner oss i samma landskap.

Det finns förresten en viss ytterligare likhet med Ammarnäs. Några kilometer norr om Platsen Med Saken vandrar man igenom våtmarker med ett hyfsat fågelliv.

Hm, granskog av denna typ finns ju på flera platser, t. ex. norr om Kvikkjokk. Och vid Pårek är ju fågellivet rikt. Då kanske du är längs stigen dit upp? Där kan man ju också tänka sig att du har passerat några gånger på väg till eller från Sarek. Några kilometer söderut från Pårek så är vi i trakten av Dáhtá-sjöarna, en bit norr om Kungsleden alltså. Men vilken funktion har saken, eller har haft?

Hälsn Pelle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg