Gissa position

Just så

Ja, bra resonerat, den här saken står på stigen mellan Kvikkjokk och Pårek, efter att man lämnat Kungsleden och siktar på Sarek.

I en ny bok om Axel Hamberg nämner en av författarna, meteorologen Håkan Hultberg, följande i kapitlet om den meteorologiska verksamheten i Sarek (s. 143):

"En ackumulerande nederbördsmätare strax norr om Tatasjön avlästes första gången 7/6 1908. Nederbördsmätarens placering hade bestämts i augusti föregående år då Hamberg passerade på hemväg. Denna nederbördsmätare står fortfarande kvar längs Pårekstigen."

Jag hade ju gått längs stigen några gånger, men inte tänkt på någon mätare. Nu när jag gick där senast visste jag om den och upptäckte den. Den står som sagt ganska nära stigen, kanske 20 meter. Jag minns inte exakt var längs stigen den fanns, bara att det var utanför nationalparksgränsen men före sjön (Stuor Dahta), så på den dryga kilometern hittar man den, på den västra sidan av stigen.

Så såg mätarna ut på den tiden det begav sig:

http://www.axelhamberg.se/default.aspx?pageid=2143

Mätaren är av Hambergs egen konstruktion. Han ville veta hur mycket nederbörd det var i högfjällen (ursprungligen för att avgöra förutsättningarna för glaciärernas liv), men eftersom trakten var i det närmaste obefolkad gick det inte att utnyttja de vanliga mätarna, som ju behövde tömmas varje dag. Efter en del funderande och experiment kom den här typen till. Tre sådana placerades ut kring Pårteglaciären 1899. För att få ett sammanhang behövdes mätdata från andra platser också. Här beskriver han själv mätaren:

http://runeberg.org/ymer/1901/0258.html

Så visar sig en gammal plåtsak i skogen kunna berätta om fjällpionjärernas epok.
 
Nu är jag rejält nyfiken! Om mitt förslag till plats stämmer någorlunda tror jag mig veta vilken funktion Saken har eller åtminstone skulle ha. Det ser ut att vara ärgad koppar i botten och försinkad plåt upptill. Åldern bör i så fall vara ganska jämnt 100 år. Kanske fler än jag drar samma slutsats?

Hälsn Pelle
 
Detta var synnerligen intressant! Jag har en gång besökt Observatorieplatån och där förundrats över att grejorna står kvar och är så pass väl bibehållna hundra år senare. Nu trodde jag att den här mätaren var på väg dit upp och inte kommit längre, men den var tydligen permanent placerad just här. De gjorde rejäla grejor förr i tiden. Ett kulturminne att värna om!

Jag har dåligt med bilder, hoppas någon annan har bättre resurser!

Hälsn Pelle
 
Vatten med glaciärslam nere i björkskogen, finns inte på så många platser. Aliseatnu är ju en möjlighet, förstås. Kanske i anslutning till bron? Tänker Pelle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg