Gissa position

Re: Målningar

thureb; sa:
Här några målningar som sannolikt hör till de mest sedda i Sverige. Målningarna är märkta med två konstnärsnamn John Ericsson och Natan Johansson.
Var finns målningarna?
Vilka fjällmotiv föreställer de?
Thure
Fösta frågan var buslätt... det är väggmålningar i stora hallen på Stockholms Centralstation.
Målning 1 är också lätt... föreställer vyn från Saltoluokta över Langas upp mot Stora Sjöfallet
Målning 2 får jag fundera över... (i värsta fall får jag skylla på att jag inte brukar vara uppe i fjällen på vintern ;))

///Claes

Re: Re: Re: Rolands lägerplats

Rungá; sa:
cnygardh; sa:
Rungá; sa:
Jaha ... var är detta då? Å vilket sekel? :)
Sarvestjåhkkå på nordsidan av Sarvesvágge i bakgrunden och med lägerplatsen (antagligen) vid en av de små sjöarna vid Tjågnårisvárásj knä.

sekel... Skulle gissa på 20e århundradet... typiskt 80tal skulle jag vilja säga! (oops! jag sa det också)

MVH ///Claes
Nope. Rätt område, fel dal. Vandra norrut längst dalgångarna. 1900 talet är rätt men nu gäller det att pricka årtiondet ...öka :)
Rackarns!!!! jag var säker på att det var en 80tals anorack som hängde på tork, vad sägs om 90talet då ;)
Och så klättrar vi en dal norrut och ser om Álggavágge stämmer

///Claes

Längsta tråden?

Den här tråden börjar bli riktigt lång nu.. 567 inlägg! Hur lång har en tråd blivit förut, har tittat runt lite men inte hittat någon längre tråd. Rekord ???

///Claes

Re: Re: Re: Re: Rolands lägerplats

cnygardh; sa:
Rackarns!!!! jag var säker på att det var en 80tals anorack som hängde på tork, vad sägs om 90talet då ;)
///Claes
Det är rätt Á men sedan blir det fel. Jag är i en dalgång mellan Á och ett annat fjäll, brukarar ju vara så. I näheten finns en sjö med ett namn som inte är så lätt att uttala ;-) Året är 1990 men jag har blekt ut färgerna på fotografiet för att försöka luras. Men det gick ju inte ...
[Ändrat av Rungá 2007-05-05 kl 07:43]

Re: Re: Re: Re: Re: Rolands lägerplats

Rungá; sa:
cnygardh; sa:
///Claes
Det är rätt Á men sedan blir det fel. Jag är i en dalgång mellan Á och ett annat fjäll, brukarar ju vara så. I näheten finns en sjö med ett namn som inte är så lätt att uttala ;-) Året är 1990 men jag har blekt ut färgerna på fotografiet för att försöka luras. Men det gick ju inte ...
Roland!... det är inte så lätt att luras när man på sin hemsida skyltar med att man gjorde sin första fjällvandring 1987.
Kan det vara Gisuris sedd från dalgången mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis i närheten av Sjnjuvtjudisjávrásj (denna dalgång avser jag att passera i sommar!)

///Claes

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rolands lägerplats

cnygardh; sa:
../Kan det vara Gisuris sedd från dalgången mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis i närheten av Sjnjuvtjudisjávrásj (denna dalgång avser jag att passera i sommar!)///Claes
Nu är du så nära man kan komma. Bakom mig är Áhkká, framför mig är Sjnjuvtjudis och till höger är Sjnjuvtjudisjávrásj. Det är en vacker dal, skall du upp eller ner den vägen?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rolands lägerplats

Rungá; sa:
cnygardh; sa:
../Kan det vara Gisuris sedd från dalgången mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis i närheten av Sjnjuvtjudisjávrásj (denna dalgång avser jag att passera i sommar!)///Claes
Nu är du så nära man kan komma. Bakom mig är Áhkká, framför mig är Sjnjuvtjudis och till höger är Sjnjuvtjudisjávrásj. Det är en vacker dal, skall du upp eller ner den vägen?
Upp... på väg ut till Änonjalme. mina planer är:
In via Rijtsem - Badjelánndaleden från Vaisaluokta eller Änonjalme till något lämpligt ställe att gå in mot Guohpervágge västerifrån - Guohpervágge - Mikkastugan - Ruohtesvágge - förhoppningsvis upp på Niják - mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis - Badjelánndaleden - Änonjalme - (Rijtsem). (c:a 10 mil)

///Claes

Re: Re: Målningar

Korrekt Claes. Någon som har teori om målning 2?

Jag vet inte själv men har en teori.

Thure

cnygardh; sa:
thureb; sa:
Här några målningar som sannolikt hör till de mest sedda i Sverige. Målningarna är märkta med två konstnärsnamn John Ericsson och Natan Johansson.
Var finns målningarna?
Vilka fjällmotiv föreställer de?
Thure
Fösta frågan var buslätt... det är väggmålningar i stora hallen på Stockholms Centralstation.
Målning 1 är också lätt... föreställer vyn från Saltoluokta över Langas upp mot Stora Sjöfallet
Målning 2 får jag fundera över... (i värsta fall får jag skylla på att jag inte brukar vara uppe i fjällen på vintern ;))

///Claes

Re: Re: Re: Målningar

thureb; sa:
Någon som har teori om målning 2?

Jag funderar på strax norr om Kvikkjokk utefter Kungsleden i NO-riktning. Jag har för mig att det finns ett lite öppnare parti där man ser bergen genom skogen, men det är några år sedan jag gick där så...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg