Gissa position

Re: Re: Re: Sjön

thureb; sa:
Rätt sjö men fel fjäll. Du är bara en halv mil ifrån.
Jag blir så irriterad, jag vet att jag sett fjället men kan inte placera den och hittar inga bilder. Kan det vara vid Soaknenjárga - Björkudden men vad är fjället bakom. Ultevis?

Mycket nära nu Roland

Bilden är tagen vid den östra udden av Pielnenjarka intill där vinterleden mellan Björkudden och Saltoluokta går över Pielnenjarka. Fotoriktningen är jag inte 100 på men jag får det till SSO i riktning mot fjället Såkålke. Bilden är tagen med kameran i teleläge och det är också möjligt att rikningen är mera syd och i så fall är fjället i bakgrunden utan namn på kartan men det är fjällsluttningen söder om viken Kaptasluokta.

Thure

Re: Raskesvens bild

JET; sa:
Raskesven; sa:
Var kan detta vara då?

cpic462b7c7eb7aed.jpg

Raskesven

Syterfjällen sett från sydost, i trakterna av N Fjällnäs?

/J-E
Bilden var svår. Kortet är taget rakt västerut, väster om Ammarfjället, nära Skidbäcken, och visar de sällan besökta områdena runt Gappe och Laiverte. Namnen kunde nog inte många, men jag chansade på att utsikten var bekant för någon:)

Raskesven

Jäntan jag hade äran klättra med i torsdagskväll var så cool att hon verkade kunna somna mitt i en frihängande firning. Var då?

475438966_7f32d17459_b.jpg

Nja, det där var ju inte direkt någon bild med anknytning till fjällvandring. Hur som helst så ser man Vinleden på Häggstaberget, stockholmsklättrarnas äldsta och mest kända övningsklippa.

Men den här då?

475648412_dbe2852953_o.jpg

Storstein (1893) är rätt och fotot är taget utanför stugan i Unna Allakas, dvs från svenska sidan av gränsen. När jag kom fram till stugan en dag i slutet av april 2003 hade min kompis Lars Moberg (som tog fotot) hunnit före och dukat upp med italiensk gryta och en fullstor flaska italienskt vin, som han i kylan skickligt och dolt burit inrullad i liggunderlaget ända från järnvägen (tre mil). Sådana kompisar ska man ha. :)

Å andra sidan hade jag mött honom dagen före på trappan till fjäll- klubbens stuga och räckt över en lagom kyld burk starköl - utan att vänta något i gengäld. Nu långt i efterhand förstår jag att den ölen medförde att han fick bära vinflaskan längre än planerat.

Så det var det ändå. enda gången jag var på den trappan var bara delar av storstein synligt mellan molnen.

Men detta då?

pic00009.jpg

Gissar på 1701-toppen Pokitjåkka (Bogicohkka) söder om Apporjaure (Ahpparjavri) från etappen mellan Abiskojaure och Alesjaure. Där finns i alla fall en liknande formation.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg