Gissa position

Re: Är Thures 9:a svårare?

Av skuggorna att dömma så är det en västsluttning. Skulle kunna vara på sjön Darrávre i närheten av Tarrekaisestugan med Ántilåpptå eller Rungatjåhkkå i bakgrunden

MVH ///Claes

Inte Tarrekaise

Claes men rätt landskap.

Raskesvens bild får mig att tänka på min bild från södra Vistasvagge men i så fall är Raskesvens bild tagen från östra sidan tvärs över nedre Ladjovagge med Nikkaluokta i bilden.

Men jag har en känsla av att björkskogen är glesare vid Nikka än på den här bilden.

Thure

Re: Re: Ledtråd Thures 9:a

cnygardh; sa:
Jag håller fast vid en västsluttning. Skulle det kunna vara på Betsávrre (Pietsaure) med Lulep Gierkav i bakgrunden

///Claes

Förstår inte riktigt hur du får ihop det med västsluttning menar du att sluttningen vätter mot väster för Pietsaure ligger ju väster om Lulep Gierkav.

Hur som helst så är det fel men samtidigt så är du rätt nära.

Thure

Re: Re: Re: Ledtråd Thures 9:a

thureb; sa:
Förstår inte riktigt hur du får ihop det med västsluttning menar du att sluttningen vätter mot väster för Pietsaure ligger ju väster om Lulep Gierkav.

Thure
Rätt uppfattat en sluttning som vätter mot väster. Kom fram till detta eftersom hundarnas skuggor går mot vänster på bilden så borde söder ligga mot höger på bilden vilket i sin tur placerar sjön på västra sidan av fjället.

Jag provar igen:
Sijddojávrre (Sitojaure) med Tjiráksjnjurttje i bakgrunden?

///Claes

Sjön

går i det här fallet i väst-östlig riktning och fjällsidan man ser ligger i söder dvs vätter mot norr.

Sitojaure är också fel men inte mer än ca en dagsetapp fel.

Thure

Re: Inte Tarrekaise

thureb; sa:
.....
Raskesvens bild får mig att tänka på min bild från södra Vistasvagge men i så fall är Raskesvens bild tagen från östra sidan tvärs över nedre Ladjovagge med Nikkaluokta i bilden.

Men jag har en känsla av att björkskogen är glesare vid Nikka än på den här bilden.

Thure
Tips: Vindelfjällen.

Raskesven

Re: Sjön

thureb; sa:
går i det här fallet i väst-östlig riktning och fjällsidan man ser ligger i söder dvs vätter mot norr.
Thure
Nordsluttning... det var som tusan... trodde inte att dagarna var så långa under snöperrioden så att solen skulle leta sig iväg ända till öster.
Ja... då provar jag väl med Tjaktjajávrre (Tjaktjajaure) med Bádurtjåhkkå i bakgrunden?
///Claes

Re: Sjön

thureb; sa:

Thure
Langas (Lánas) med Lulep Gierkav i bakgrunden. Har en gissning till men jag väntar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg