Gissa position

Tyvärr är det fel, vi skall bland annat en liten bit längre norrut. Nedanför detta berg (baksidan ur bildens synvinkel) finns dock en liten älv med ett flicknamn som har ett biflöde från en topp med höjden 820 meter, denna topp har tidigare varit i tråden.

Det finns säkert flera små bäckar som rinner från Dundret via Vassaraälven till Lina älv.
Ljuset tyder på att bilden är tagen ungefär mitt på dagen i sydvästlig riktning. Då passar det bra att du står vid Storsjön mellan Koskullskulle och Tjautjas och berget är Patjanen 685 möh.

/Hans

Det är rätt berg, dock inte rätt 820 meter som åstyftas (Från Tjårrokieble rinner Kieblejokken). Fotoplatsen är fel, sjön ligger dock inte så långt ifrån Storsjön, men är betydligt mindre. Sjön har för övrigt inplanterad fisk, som är mycket kräsen och fåtalig, och vattnet är mycket klart.

Vilken tur att nå´nting var rätt, jag hade bara en bilkarta tillhands när jag konstruerade gissningen och där saknas alla små detaljer, men din ledtråd var till stor hjälp.
Nu flyttar vi oss en bra bit därifrån, vad heter den strimlade sjön och berget i bakgrunden?

Bilagor

• utsid028.jpg
    utsid028.jpg
    166.5 KB · Visningar: 486
Om Hans har rätt riktning men inte är riktigt framme så gissar jag på en strimlad sjö som heter Rastesjávrásj. Den ligger väster om Vastenjaure och om bilden är tagen på dagen i motljus så bör väl berget ligga söder om sjön och vara punkt 974.

Hälsn Pelle

Och jag blandar ihop namnen, det var ju Calle som gissade så bra. Men att vi är långt västerut kan man ju ana på den karga miljön. Här har jag aldrig varit, skulle vara roligt att gå runt sjöarna nån gång. Idag åker jag mot Sarek och hoppas någon har en bra bild att lägga ut på denna trevliga tråd!

Hälsn Pelle

Ok, då kan jag testa igen, google tycker inte att svaret på den här bilden har dykt upp i tråden, så jag hoppas att den inte är allt för obskyr. Frågan är alltså var vi är, inte vilka personer som syns på bilden. :)

IMG_1473.b.jpg

Tyvärr, vi ser i stort sett hela den lilla sjön på bilden. Jag tog bilden närmare något inte så stort.

Mer ledtråd kommer imorgon om ingen känner igen sig och jag har fått sova på lämpliga ledtrådar. Eller ska jag låta den vara uppe ett tag till innan jag börjar hjälpa till?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg