Gissa position

...och nu trillade poletten ner även för mig vad gäller den andra bilden, som det var något bekant över: jag är tämligen säker på att vi är vid Leavášbahta och tittar på topp 1468.

Nybörjare som jag är tycker jag det är väldigt likt jokken från Latnjajavri ner i Kårsavagge. Sjön är i så fall Gaskkamus Gorsajavri. Men det är lätt för ett otränat öga att se fel...

Nybörjare som jag är tycker jag det är väldigt likt jokken från Latnjajavri ner i Kårsavagge. Sjön är i så fall Gaskkamus Gorsajavri. Men det är lätt för ett otränat öga att se fel...

Otränat eller ej såg det helt rätt den här gången. Fjällryggen är följaktligen Latnjačorru.

Eftersom ingen annan har lagt upp en bild, så försöker jag. Eftersom det är första gången, så är ju risken att det blir antingen för lätt eller för svårt... Men frågan är var stod jag när jag tog den här bilden?

Bilagor

• P1000714.jpg
    P1000714.jpg
    32.7 KB · Visningar: 594
Jag tycker bilden verkar vara rätt lagom svår, men vi kanske måste ta det stegvis där du får ge lite ledtrådar efter hand. I bildens bakgrund har vi en djup dalgång som ger viss ledning. Möjligen står du på Kungsleden norr om Ammarnäs på fjället Stuorajåbba och fotar mot SV. I så fall ser vi nedre delen av Marsivagge och där bakom ligger Tjulträsket. Det får bli min inledande gissning.

Hälsn Pelle

Nja, tyvärr. Vi ska längre norrut till en plats bara några hundra meter från en välbesökt ort. Hade det inte varit för en otroligt tam ren så hade jag själv aldrig tagit den här lilla omvägen och upptäckt denna vackra och oväntade höstvy.

Jo. Det är taget precis "bakom" Sjangeli (därav den "på-spåret-liknande" referensen till "ort", som i gruvort...).

/Allan

Ännu en "omöjlig" bild! Jag tänkte först på Härjedalen, men björkbältet ovanför barrskogen flyttar mig ändå en bra bit norrut. Kanske står du på Kungsleden norr om Kvikkjokk i den fina naturskogen och fotar norrut över sjön Stuor Dahta och fångar då lågfjället Tjoallda, 821 m. Men du kan lika gärna vara någon annanstans!

Hälsn Pelle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg