Mestoslinkka i Kalix Älv. Mitt i Bilden. Det var här jag i likhet med Ronja Rövardotter aktade mig för att ramla i älven. Åter till fjällbilder.Rungá; sa:Vet inget om utrikiska berg. Men måste det vara berg?
Var i Sverige?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Ytterligare ledtråd Thures 7:a
Det har inte kommit så många gissningar på plats och fjällbakgrund på min bild av stenblocket. Här ytterligare en ledtrådsbild som visar fjällen i bakgrunden fast på längre håll. Alltså någonstans i de södra fjälltrakterna.
http://farm1.static.flickr.com/245/452989978_9d4d52817e_b.jpg
Thure
Det har inte kommit så många gissningar på plats och fjällbakgrund på min bild av stenblocket. Här ytterligare en ledtrådsbild som visar fjällen i bakgrunden fast på längre håll. Alltså någonstans i de södra fjälltrakterna.
http://farm1.static.flickr.com/245/452989978_9d4d52817e_b.jpg
Thure
Thure, din senaste bild har jag tänkt på, men jag känner inte igen det. Därför har jag inte gissat. Men det är klart jag kan chansa på Oviksfjällen.
Men visst, så länge det bara är 2-3 pers som skriver i tråden så är den ganska seg..
Men visst, så länge det bara är 2-3 pers som skriver i tråden så är den ganska seg..
Thures 8:a
Här får ni en Norrlandsbild som jag tror ni löser nästan omgående. Fotoplats? Vilka toppar ses i bakgrunden?
http://farm1.static.flickr.com/220/443863689_0cc5bfcabb_b.jpg
Thure
Här får ni en Norrlandsbild som jag tror ni löser nästan omgående. Fotoplats? Vilka toppar ses i bakgrunden?
http://farm1.static.flickr.com/220/443863689_0cc5bfcabb_b.jpg
Thure
Thures 8:a
var helt rätt Pär.
Dina bilder var lite svåra för mig men mina tankar går mot att du står på ett fjäll som ligger i kanten av högfjällen typ nära Mårma och tittar mot öster respektive väster men jag kännerinte igen några av fjällen även om jag får associationer till norra Kebnekaisefjällen i närheten av Nallo.
Thure
var helt rätt Pär.
Dina bilder var lite svåra för mig men mina tankar går mot att du står på ett fjäll som ligger i kanten av högfjällen typ nära Mårma och tittar mot öster respektive väster men jag kännerinte igen några av fjällen även om jag får associationer till norra Kebnekaisefjällen i närheten av Nallo.
Thure
Grövelsjön?
Svealand...hmmm...
Ser inte ut som Sälen eller Idre så jag chansar på Grövelsjön. Topparna kan dock mycket väl ligga i vårt västra grannland...
Skall se om jag också kan gräva fram några fler bilder...
/J-E
thureb; sa:Thures 7:a bilderna är tagna i Svealand men var ligger fjälltopparna?
Thure
Svealand...hmmm...
Ser inte ut som Sälen eller Idre så jag chansar på Grövelsjön. Topparna kan dock mycket väl ligga i vårt västra grannland...
Skall se om jag också kan gräva fram några fler bilder...
/J-E
Grövelsjön
är rätt. Stenblocket ligger på sluttningen mot det norska fjället Salsfjället som mycket riktigt ligger till höger i bakgrunden av bilden på blocket. Denna väg tog för övrigt Carl Linnaeus som en av de första dokumnterande besökarna i området.
Riksgränsen till Norge ligger några hundra meter väster om stenblocket sedan man passerat ett renstaket.
På den sista bilden i morgonljus ligger Salsfjället också lite till höger med Digerhågna omedelbart till vänster. Dessa toppar når ca 1300 meter. Bakom den toppraden döljs Elgåhogna som är områdets högsta topp drygt 1450 meter. Det finns fina skidlöpor ned från dessa fjäll. Från Elgåhognas topp är det bra fallhöjd. STFs fjällstation skymtar till höger i skogen.
I den andra av ledtrådsbilderna ses själva Grövelsjön med Långfjället i bakgrunden.
Thure
är rätt. Stenblocket ligger på sluttningen mot det norska fjället Salsfjället som mycket riktigt ligger till höger i bakgrunden av bilden på blocket. Denna väg tog för övrigt Carl Linnaeus som en av de första dokumnterande besökarna i området.
Riksgränsen till Norge ligger några hundra meter väster om stenblocket sedan man passerat ett renstaket.
På den sista bilden i morgonljus ligger Salsfjället också lite till höger med Digerhågna omedelbart till vänster. Dessa toppar når ca 1300 meter. Bakom den toppraden döljs Elgåhogna som är områdets högsta topp drygt 1450 meter. Det finns fina skidlöpor ned från dessa fjäll. Från Elgåhognas topp är det bra fallhöjd. STFs fjällstation skymtar till höger i skogen.
I den andra av ledtrådsbilderna ses själva Grövelsjön med Långfjället i bakgrunden.
Thure
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg