Gissa position

Sitter du i en helikopter eller håller du ut kameran med en stång eller stav? Nedanstående bild är vad jag vågade mig på från toppen av Skierfe i somras. Någon annan får gärna lägga ut en bild nu för jag kommer att vara borta ett par dagar nu.

Haha! Nej jag låg på mage med stupet i axelhöjd. Där fanns ett ställe där det kändes tryggt att göra så. Inget jag rekommenderar annars. Men ja, det är fotat rakt ner från toppen av Skierfe. Har en bild med samma fotoriktning från Grand Canyon också...

Edit: Vid närmare erftertanke var nog stupet snarare i näshöjd... Det var kittlande nog!

Senast ändrad:
Här kommer en ny bild. Vad heter berget i bakgrunden och varifrån är bilden tagen? Ser man efter noga framgår det varför berget heter så.

Bilagor

• IMG_0335v2.jpg
    IMG_0335v2.jpg
    87.2 KB · Visningar: 480
Här kommer en ny bild. Vad heter berget i bakgrunden och varifrån är bilden tagen? Ser man efter noga framgår det varför berget heter så.

Härrábákte, jag har för mig att namnet har något med stenstoden i branten att göra. Jag gissar att fotografen står en bit upp i Áhkávágge?

Peter

Härrapakte efter herren nedanför stupet? Fotoplatsen ligger gissningsvis någonstans nedanför Skårvatjåhkkå?

Alldeles riktigt, vi tältar en liten bit upp i Áhkávágge. Nuukeer var snabbast, Peter hade gjort sig mödan att stava rätt vilket tar lite extra tid. Kortet är taget 2010-08-08. Jag upptäckte "herren" när jag lekte med zoomen på kameran. Så här ser han ut:

Bilagor

• IMG_0334v2.jpg
    IMG_0334v2.jpg
    56.9 KB · Visningar: 477
OK, här kommer en från ett inskannat negativ på en solnedgång. Det är från 1999 och jag TROR att det är sensommar, kanske månadsskiftet augusti-september.

Peter P.

Bilagor

• sol_kopia1.jpg
    sol_kopia1.jpg
    19.2 KB · Visningar: 453
Tror att vi ser Alisvággi åt nordost, ett stycke nedanför Tjäktjastugan. Den steniga jokken kan vara Šielmmánjira.

Tror att vi ser Alisvággi åt nordost, ett stycke nedanför Tjäktjastugan. Den steniga jokken kan vara Šielmmánjira.

Visst är det Alisvággi. Och inte så långt stycke, jag fick faktiskt klippa bort lite av fotot i nederkanten för att inte lite av en träställning (farstubron?) skulle synas. Jokken är följdaktligen Ceavccanjira.

Pinnen är din.

Peter P.

Inga vilda chansningar än, så här kommer viss ledning: den avbildade toppen utgör en nordlig utpost i ett massiv som i flera avseenden har en särställning.

Inga vilda chansningar än, så här kommer viss ledning: den avbildade toppen utgör en nordlig utpost i ett massiv som i flera avseenden har en särställning.

Hmmmm, jag kommer att tänka på Akka. Det står ju lite för sig själv - "särställning"...... Är jag fel ute?

Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg