Gissa position

Det kan vara så att det finns hundra likadana, men säkerligen har flera av er passerat det om ni klättrat upp på topparna ovanför. Vad jag vet har fallet inget namn, men det räcker att ni namnger vad jokken heter som fallet är en del av, och vilken dal den rinner ned i. Denna jokk rinner mer eller mindre direkt från en medelstor glaciär, och fallet är nog bara några hundra meter nedanför själva glaciären. Det finns höga berg i bakgrunden där bilden är tagen, men då det var en gråmulen dag syns de inte.

Om det blir för knepigt får jag lägga upp några fler ledtrådar vartefter.

Hej!

Eftersom det säkerligen finns tusentals vattenfall som påminner om det här, så får man väl försöka göra lite detektivarbete utifrån kringinformationen du gett.

Det ska vara en glaciär som går så pass långt ner i en dal så att man som vandrare har någon sannolikhet att komma i närheten. Då tror jag att det kanske handlar om en glaciär på nordsidan av ett massiv, och dessutom i närheten av Tjågnårisjåkka. Massiven i närheten är Ålkatj (för få vandrare och glaciärerna är för långt upp i förhållande till var man kan förväntas vandra), Ähpar (samma förhållanden som Ålkatj), Ruotes (inga medelstora glaciärer på nordsidan med namngivna jokkar) och Sarektjåkka.

Och här hittar jag ett par alternativ som kan passa! Glaciärerna på nordsidan av Sarektjåkkamassivet är väl att betrakta som medelstora, de går ganska långt ner i dalarna, Kukkesvagge är relativt vältrafikerat (man kommer iallafall lätt nära glaciärerna), och det finns höga berg ovanför vattenfallet. Du antyder ju dessutom att jokken är namngiven, och här finns det fyra kandidater: Vuojnesjåkåtj, Lulep och Alep Sarekjåkåtj samt Vartasjåkkå.

Och då chansar jag på att det är Lulep Sarekjåkåtj. Jag har fångat de andra tre på bild och tycker inte att det passar riktigt. Och om det var tokfel så var det iallafall inte med onda avsikter som jag fick alla på den här tråden att läsa tidernas längsta gissning. Men det är ju också en illa svår bild. :)

häpp / Filiokus
 
Hallå!
Jag har följt den här tråden ett tag utan att vara inloggad, delvis beroende på att jag totalt hade glömt både användarnamn och lösen. Men nu när ledtrådarna har ringat in ett ganska litet område så har jag passat på att ta mig i kragen och tagit reda på mina inloggningsdetaljer.

Jag slår till med en gissning; Kan det vara jokken som rinner ut från Sarvajiegna "runt hörnan" från Tjågnårisjågåsj? På kartan ser det brant nog ut för att det ska finnas rejäla vattenfall samtidigt som det ser ut som det ska kunna gå att ta sig upp den vägen för att bestiga någon av de närliggande topparna.

Ha det gott!
/Tobbe
 
Hej!

Eftersom det säkerligen finns tusentals vattenfall som påminner om det här, så får man väl försöka göra lite detektivarbete utifrån kringinformationen du gett.

Det ska vara en glaciär som går så pass långt ner i en dal så att man som vandrare har någon sannolikhet att komma i närheten. Då tror jag att det kanske handlar om en glaciär på nordsidan av ett massiv, och dessutom i närheten av Tjågnårisjåkka. Massiven i närheten är Ålkatj (för få vandrare och glaciärerna är för långt upp i förhållande till var man kan förväntas vandra), Ähpar (samma förhållanden som Ålkatj), Ruotes (inga medelstora glaciärer på nordsidan med namngivna jokkar) och Sarektjåkka.

Och här hittar jag ett par alternativ som kan passa! Glaciärerna på nordsidan av Sarektjåkkamassivet är väl att betrakta som medelstora, de går ganska långt ner i dalarna, Kukkesvagge är relativt vältrafikerat (man kommer iallafall lätt nära glaciärerna), och det finns höga berg ovanför vattenfallet. Du antyder ju dessutom att jokken är namngiven, och här finns det fyra kandidater: Vuojnesjåkåtj, Lulep och Alep Sarekjåkåtj samt Vartasjåkkå.

Och då chansar jag på att det är Lulep Sarekjåkåtj. Jag har fångat de andra tre på bild och tycker inte att det passar riktigt. Och om det var tokfel så var det iallafall inte med onda avsikter som jag fick alla på den här tråden att läsa tidernas längsta gissning. Men det är ju också en illa svår bild. :)

häpp / Filiokus

RÄTT! Och då är det, som du redan nämnt, Kukkesvagge som är dalen den rinner ned i. Imponerande slutledningsförmåga på min ära!!! Det var en rätt knepig bild som sagt, men du knep den ändå :) Vi var ett gäng på fem pers som passerade detta vackra vattenfall när vi skulle bestiga Nordtoppen en mulen dag i augusti 2010. Väl uppe på Nordtoppen kom vi dock över molntäcket, vilket var en hisnande upplevelse. Sen försökte vi oss på att bestiga Stortoppen, men utan klätterutrustning visade det sig för riskabelt, i alla fall från den sidan fjället.

Med detta lämnar jag över stafettpinnen :)
 
RÄTT! Och då är det, som du redan nämnt, Kukkesvagge som är dalen den rinner ned i. Imponerande slutledningsförmåga på min ära!!! Det var en rätt knepig bild som sagt, men du knep den ändå :) Vi var ett gäng på fem pers som passerade detta vackra vattenfall när vi skulle bestiga Nordtoppen en mulen dag i augusti 2010. Väl uppe på Nordtoppen kom vi dock över molntäcket, vilket var en hisnande upplevelse. Sen försökte vi oss på att bestiga Stortoppen, men utan klätterutrustning visade det sig för riskabelt, i alla fall från den sidan fjället.

Med detta lämnar jag över stafettpinnen :)

Hej!

Ojoj, vilken flax. Det kunde ju lika gärna varit helt kokos.

Jag lägger upp en ny bild ikväll, om inte någon annan hinner före. Om det är någon som sitter på en klurig en så lägg upp den för all del.

häpp / Filiokus
 
Hej!

Sådär, då kör vi nästa bild. Jag tror inte att jag har lagt upp den tidigare, men jag är inte riktigt säker. Hur som helst, jag fick Sound of Music-känslor när jag gick här (men såg inte röken av varesig Julie Andrews, nunnor eller nazister).

Var är vi? Vad är det vi ser?

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • 61 Sound of Music 1.jpg
    61 Sound of Music 1.jpg
    54.9 KB · Visningar: 299
Definitivt Abiskoalperna från väster, men fotoplatsen...? Hm... kanske på eller i närheten av platån där Kungsleden och leden från Rovvidievvá möts? Eller någonstans i den riktningen (västsydväst).
 
Definitivt Abiskoalperna från väster, men fotoplatsen...? Hm... kanske på eller i närheten av platån där Kungsleden och leden från Rovvidievvá möts? Eller någonstans i den riktningen (västsydväst).

Hehe, jag räknade faktiskt kallt med att Kalle skulle hugga på den där bilden. Motivet är korrekt, dvs att det är Adnjetjårro som reser sig i bildens mitt. Men platsen varifrån bilden är tagen är inte mitt i prick, så där får vi fortsätta ett litet tag till.

häpp / Filiokus
 
Jag skulle vilja placera fotografen lite längre söderut för att få den vyn mot Adnjetjårro. Ner en bit längs Kungsleden och upp i slänten lite för att få lutningen på backen rätt. Kanske upp i slänten mot Hárpocohka ovanför båtlänningen i Alisjaure?

Peter
 
Jag skulle vilja placera fotografen lite längre söderut för att få den vyn mot Adnjetjårro. Ner en bit längs Kungsleden och upp i slänten lite för att få lutningen på backen rätt. Kanske upp i slänten mot Hárpocohka ovanför båtlänningen i Alisjaure?

Peter

Nej, inte söderut. Vyn är rakt från väster, men det är en bit bort. Platsen varifrån bilden är tagen är på Bajip Suonjiroalvi, nordost om Sjangeli. Trevliga trakter. Lättvandrat.

Så vi drar inte ut på't, utan överlämnar stafettpinnen till Kalle. Kör hårt!

häpp / Filiokus
 
Nej, inte söderut. Vyn är rakt från väster, men det är en bit bort. Platsen varifrån bilden är tagen är på Bajip Suonjiroalvi, nordost om Sjangeli. Trevliga trakter. Lättvandrat.

Så vi drar inte ut på't, utan överlämnar stafettpinnen till Kalle. Kör hårt!

häpp / Filiokus

Nog för att det är trevligt och lättvandrat i de trakterna, men nog stod du längre söderut än så när du tog den där bilden! Framförallt så står du söder om enslinjen mellan Pallentjåkka (1737) och Siellanjunni (1461). Jag skulle säga någonstans i området strax öster om Stuor Allagas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg