Gissa position

Dags för ett Fånigt Självporträtt®:

gp73.jpg

Frågan är den sedvanliga, även om den denna gång har en lite mer ordagrann innebörd: Var står jag?
 
Vid Sårjåsjavrre

Hej Kalle!
Tror Du är på väg från Sårjåshytta i Norge mot Sårjåsjaurestugan.
Förra årets "på väg till jobbet" tur kanske?
Vonsan
 
Hej Kalle!
Tror Du är på väg från Sårjåshytta i Norge mot Sårjåsjaurestugan.
Förra årets "på väg till jobbet" tur kanske?

Nej, snarare en "under jobbet"-tur från i år -- Thure är på rätt spår, men det är fel sjö. Ruovssokjávri är dock väl värd ett besök; omgivningen är mycket tilltalande, med ett strilande vattenfall ovan norra änden, och det är fullt badbart: :)

rj1.jpg

rj2.jpg
 
Frippes fall

skulle kunna vara ledtråden i det här området?

När jag tittar på bilden tänker jag att sjön 1050 norr om Hoiganvaggi skulle kunna stämma med topografin i området norr om sjön. Bildriktning ca NNO. Kul att flera är inne och gissar. Misstänker att svaret kommer snabbt nu. Har Peter rätt vilket skulle kunna stämma med topografin så är sjön Válffojávrrit och bildriktningen NV.

Thure
 
Ey? Men så kan det väl inte va’?
Valfojaure och Valffojavrrit och Frippes Fall.....
Frippes fall ligger ju inte vid sjön 1050 (alltså den norr om Hoiganvagge) Den sjön ligger ju i ett ganska flackt område dessutom i en sänka. Frippes Fall ligger ju på norra sidan av Kårsavagge.

Sjön som heter Valfojaure ligger ju inne i Norge.
Sjön Valffojavrrit,(946) är den nedre av de tre andra på rad, vid de kända och omtalade vaden .

Om nu Kalle står vid Valffojavrrit så står han i sånna fall vid den södra sidan av Valffojavrrit. Den norra är tämligen brant -faktiskt.
För folk som inte vill vada är denna norra kant en räddning kan Man gå längs denna norra sjökant, vilket är en del knöligt, men man slipper klä av sig..
...och då kan man faktiskt vada ännu längre ned vid rastskyddet vid Valfojåkka, Där längre ned finns flera mer bekvämare vad på olika ställen än de ‘skräck-vad’ som erbjuds via kartans markeringar.
Här bild på Valffojavrrits norra sida ifrån fallen mot öster..

Själv vet jag inte var Kalle alls står. Jag tycker allting däruppe i dom där trakterna ser likadant ut.
 

Bilagor

  • imm019_N19.jpg
    imm019_N19.jpg
    61.5 KB · Visningar: 333
Válffojávrrit är rätt. Nämnas bör dock att detta är en pluralform, så namnet syftar på sjösystemet och inte bara den sjö som syns på bilden. Spängerna på leden kan skönjas nere vid vattnet.

Själv tyckte jag att den norra sidan såg oframkomlig ut, åtminstone med full packning, men visst verkade det enkelt att vada nedan rastskyddet. De andra vaden var en återkommande historia i Unna Allakas; omdömena sträckte sig från "ojojoj" till "nä, jag gick över i kängorna". ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg