Gissa position

Jag tror att det är Singistugorna i Tjäktavagge som gömmer sig bakom kullen med huset. Har för mig att det fanns en liten Hydda på en kulle där.
///Claes

ps. Varför detta tjafsande om att det bara får vara en bild igång samtidigt... Vi som var med i början på denna tråds långa och hedersamma period minns att det kunde vara både en.. två... fem bildgåtor igång samtidigt utan att någon blev särskillt förvirrad.
Och att bara den som knäckt den senaste gåtan har rätt att lägga upp en ny för ju bara med sig att tråden blir en klubb för innre beundran, inget nytt blod kommer in. Detta för ju också med sig att områdena som bilderna kommer ifrån begränsas till områden där den innre kretsen varit.

NEJ!!!;) släpp bilderna loss det är vår! Nog klarar vi vuxna människor av att gissa på flera bilder samtidigt. Skippa den oskrivna, protektionistiska, lagen om att bara den senaste knäckaren ska ha rätt att lägga upp bilder, den regeln gör bara tråden tråkig, och utarmar den (Och det vill vi ju inte... länge leve "Gissa position"!). ///ds.
 
Nej Claes, du är tyvärr också fel ute... Det är inte ens i det omedelbara området.

Ursäktar mig om det finns en "en-bild-i-taget" regel. Första gången jag postar egen bild här.
Tobias
 
Är det Kungsleden norr om Vakkotavare vi ser, från väster? Det skulle i sådana fall vara Tjårvek vi ser längst bort i bild.

Bry dig inte om någon åberopar några informella publiceringsregler. Som Claes säger: i denna tråds begynnelse rullade vi ibland fem olika bilder samtidigt och det fungerade finfint. Gissa-postions-rörelsen är pluralistisk! :)
 
Då byter vi område till avsnittet mellan Vindelälven och Laisälven. Jag gissar på trakten kring Sjnulttjie. Kortet taget mot väster. Fjället till vänster i molnen skulle då vara Riehkiere.
 
Sticker emellan

med en bild som är tagen i närheten av bilden på den skuttande haren #2840. Jag kan leva både med många bildgåtor parallellt och en i taget. Vad säger du Lars L som startade tråden?

En komplikation kan vara att det kan växa rätt mycket om alla som gissat rätt lägger in en egen bild och om det dessutom kommer till parallella trådar då och då.

Var är bilden tagen och vilka berg syns i bakgrunden?

Thure
 

Bilagor

  • totte.JPG
    totte.JPG
    38.5 KB · Visningar: 325
med en bild som är tagen i närheten av bilden på den skuttande haren #2840. Jag kan leva både med många bildgåtor parallellt och en i taget. Vad säger du Lars L som startade tråden?

En komplikation kan vara att det kan växa rätt mycket om alla som gissat rätt lägger in en egen bild och om det dessutom kommer till parallella trådar då och då.

Var är bilden tagen och vilka berg syns i bakgrunden?

Thure

Siŋŋivággi med Siŋŋičohkka till höger. Duolbagorni till vänster.
 
Poängen med att knipa en bild!

Jag har aldrig varit för att folk pratar i munnen på varandra faktiskt. Jag tycker, men det är ju min åsikt då, att det ska vara en bild och dito då bara en gissning på det. Den ‘som gissar rätt’ lägger sedan upp en ny bild‘ med respekt för den föregående gissningen. Alltså ‘en i taget‘.
Jag tycker då att man på nått vis lyssnar och framförallt: tänker och ser, det som den personen skrivit och bemödat sig att letat upp.
Jag tycker inte alltså, att man behöver tre/fyra bilder att gissa på samtidigt.
Inte bara det att det blir trassel med gissningar, syftningsfel, men det urholkar trådens mening och bildinläggarens intentioner. Dessutom tycker jag det är respektlöst och oartigt att tala i munnen på varandra.
Många bilder på en gång skapar just här i det här ämnet i mitt tycke, bara ett virrvarr och det får till resultat att den enklaste och lättaste vyn vinner.
Och vad handlar det hela då om? Gissa rätt? Få in flest bilder? Visa på svåra områden?
Jag tycker det handlar om att lära sig själv att se och ge sig själv tid att tolka något man inte har sett, men tror sig ha sett.
 
Jag har aldrig varit för att folk pratar i munnen på varandra faktiskt. Jag tycker, men det är ju min åsikt då, att det ska vara en bild och dito då bara en gissning på det. Den ‘som gissar rätt’ lägger sedan upp en ny bild‘ med respekt för den föregående gissningen. Alltså ‘en i taget‘.
Jag tycker då att man på nått vis lyssnar och framförallt: tänker och ser, det som den personen skrivit och bemödat sig att letat upp.
Jag tycker inte alltså, att man behöver tre/fyra bilder att gissa på samtidigt.
Inte bara det att det blir trassel med gissningar, syftningsfel, men det urholkar trådens mening och bildinläggarens intentioner. Dessutom tycker jag det är respektlöst och oartigt att tala i munnen på varandra.
Många bilder på en gång skapar just här i det här ämnet i mitt tycke, bara ett virrvarr och det får till resultat att den enklaste och lättaste vyn vinner.
Och vad handlar det hela då om? Gissa rätt? Få in flest bilder? Visa på svåra områden?
Jag tycker det handlar om att lära sig själv att se och ge sig själv tid att tolka något man inte har sett, men tror sig ha sett.

Du har en poäng Anders. Det är klart att det är enklast att följa tråden om det bara är en gissningsbild i taget. Men samtidigt kan det vara svårt att upprätthålla en sådan regel och risken är att det hämmar nyrekryteringen.

Men nu försöker jag i alla fall följa regeln om att den som gissat rätt senast lägger upp ny bild. :)
Var är vi nu?

IMG_1618.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg