Gissa position

Vilken spännande kamp det blev. Sekundstrid på upploppet. Såg att Kalle var inloggad när jag började skriva och tänkte : det är nog kört nu, inte slår jag honom på denna bild. Skrev så fort jag kunde. Tog bara en hel minut att skriva två rader, skicka!
Attans, han vann med några sekunder, men vad nu? Kalle har nog haft för bråttom och drämt till med fel pass! Och efter en stund så bekräftar han det själv. Bara att vänta på domaren Thure.
Och tänk att på bilden som knäckte gåtan syns Guobircohkka i vänsterkanten !!!

Fantasi och lek, blandat med bildande bildgåtor. När den här tråden startade tyckte jag ungefär som Anders, vad fånigt! Men det dröjde inte länge förrän jag ändrade mej (tack larsl). Däremot dröjde det länge innan jag började delta själv, nu är jag fast i det här.
Det är dock lite knepigt att hitta egna bilder att lägga ut. Provar med ett gammalt färgnegativ. Det är nog inte många som besökt denna plats, men jag testar ändå, kanske någon "gissa"-läsare har varit här och känner igen sig.
 

Bilagor

  • utsida001.JPG
    utsida001.JPG
    91.9 KB · Visningar: 451
Jag har också fegat ur alltför många gånger. Helt i onödan tycker man efteråt, men det är ingen skam att göra bort sig om man råkar vara helt fel ute.
När det gäller min senaste bild så är den kanske onödigt svår. Claes Grundsten och Shangri-La kan kanske ge en viss hjälp.
 
Bilden #2761

innehåller rätt mycket information. Flacka stränder vid sjö med typ deltaudde eller ö och smal brant dalöppning i fonden. I trädgränsen eller ovanför.

Icke välbesökt område uppger Hans.

Kollade runt lite med kartorna på www.gis.lst.se hittar en sjö Luspasjaure som skulle kunna stämma om bilden är i riktning österut.. Sjön ligger norr om Ammarfjället väster om Arjeplog.

Thure
 
Thures förslag var en intressant plats med rätt topografi, men Adam har rätt.
Väntar med spänning på nästa gåta.
 
På min första ensamvandring passerade jag genom bortre delen av HansP:s bild, då var det mindre vatten, klart väder och massor av polarull på själva uren. Ett ställe att återvända till, helt klart.

Här kommer nästa bild:
 

Bilagor

  • gissa_position_1.jpg
    gissa_position_1.jpg
    79.4 KB · Visningar: 320
Ett sånt här månliknande landskap finns nordost om Sulitelma. Det kan vara Stadak och Staddajavrre som syns borta i diset.
 
Anders, alternativet var en bild på Hammaren men då hade du tagit den på volley och så kan vi ju inte ha det... :)
Helt rätt, Hans!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg