Gissa position

Jag gissar på Padjelanta. Min första tanke var Lulep Rissajaure men efter att jag kollat kartan tror jag att sjön är Festajavrre. I så fall är det Alatjåkko i bakgrunden till vänster.
 
Så himla kul att pricka rätt. Nästa gång jag träffar rätt ska jag lägga upp en egen bild. Denna gång överlåter jag åt vem som helst att fortsätta gissningsleken.
 
Jag tar genast upp min egen kastade handske sedan jag lärt mig infoga bilder.
Konturerna på fjällen i bakgrunden är delvis dolda i molnen. Var är jag och vilket massiv är i bakgrunden?
 

Bilagor

  • 021.jpg
    021.jpg
    68.6 KB · Visningar: 277
Var är jag och vilket massiv är i bakgrunden?

De vänstra delarna av "molnmassivet" kändes bekanta på något sätt, så efter lite tänkande på varför (med hjälp av egna bilder, från annat perspektiv) har jag kommit fram till en något lös gissning. Är det Gådoktjåhkkå/Bielloriehppe? Isåfall kan bilden vara tagen längs Lulep Vássjájågåsj, uppåt Vássjávágge till.
 
Hej!

Slänger in en gissning på att det är Ålkatj och Kåtotjåkka i bakgrunden, sett tvärs över Rapadalen från Vassjavagge.

Häpp / Filiokus
 
Ojojojoj, två identiska gissningar på två minuter! Och jag tror jag torskade typ 3 minuter på att batteriet i lappan blev tomt och jag fick hämta adaptern. Intressant med flera minutstrider i rad här i tråden på sistone. Och Kalle är ju en giftig motståndare, det har vi ju sett flertalet gånger tidigare.

/ F
 
Vad kul med någon annan äldre som är i fin form, och ny, som gissar och har fina bilder, därtill med plastpåsar sådär' bohemiskt utslängda på rastplatsen.
 
Kalle var först. Det är mycket riktigt Kåtoktjåkko-Piellorieppe i bakgrunden. Kortet är taget nästan högst upp i Vassjavagge. Det är första lunchen på vandringen så därför blev det lite ostrukturerat.
 
Kalle kan koka ihop vad som helst, speciellt med lappska namn. Alla väntar nog nu med spänning ifrån någon utlöpare att gissa på, ifrån Vistasvagge i vårsnö eller en högsommarutsikt ifrån Kutjaure..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg