Gissa position

Namnförbistring

Tyvärr, Thure, men jag måste ge de andra rätt här. Sälkabilden visar Gaskkasvággis mynning, där den södra väggen utgörs av Duolbanjunečohkka. Guobirčohkka är Giebmegáisi-massivets västraste utlöpare och befinner sig längre söderut. Dess kamlinje är dessutom betydligt flackare.

(Sedan skall det nämnas att namnen i området, oavsett ortografi, flyttats runt en del sedan man började göra kartor. Till exempel kallades vid ett tillfälle det nuvarande Duolbanjunečohkka för "Kuohpirtjåkko" och med tanke på formen på det nuvarande Guobirčohkka kan kanske "flack-utlöpare-fjället" synas mer passande. Dagens kartors namn är dock bekräftade i fält i flera omgångar.)
 
De namn jag använder

här har jag tagit från kartan på www.gis.lst.se

och jag är hyfsat säker på att Kaskasavagges mynning i Tjätkavagge ligger "hitom" den mörkare fjällväggen till vänster i bilden inlägg #2531

Vill man vara säker får man kanske dra syftlinjer utifrån bastuns och övriga byggnaders placering i bilden från Sälkastugorna.

Skall man bedömma vilka fjäll som är skymda från en speciell punkt måste man ta hänsyn till höjdkurvorna.

Thure
 
Som bevisföremål C lägger jag fram detta panorama.

Det är taget strax norr om Sälka och visar ingångarna till alla tre dalarna i följd till vänster: Gaskkasvággi, Guobirvággi och Siŋŋivággi. Döm själv. :)
 
Svårt

att bevisa med bilder om man inte vet exakt var de är tagna respektive i vilken rikning de är tagna.

Försökte komma till klarhet med Google Earth där man kan tilta bilden och se panoramor från olika vinklar och blev då mer benägen att tro att du har rätt Kalle men jag är fortfarande litet osäker. Filip och Hans har ju också samma uppfattning som du.

Thure
 
Tänk på läsarna..
Det vore nog dags att dom olika deltagarna här presenterar sina topografiska argument klart och tydligt. Gärna med karta och syftningslinjer.
Visst, det är en nördig tråd, men den kan även bli inspirerande och folkbildande för dom som ‘inte’ kan placera topparna.

Tänk så här..
Var är vi..och vad ser vi.
 
Hej!

Knepigt att presentera bevis. Detta medium är ju liksom inte skräddarsytt för att förklara och precisera, för det blir ju så omständigt att i detalj beskriva var, vad och hur. Det är lättare att på plats titta på kartan och peka.

När jag knäckte vilket berg som efterfrågades använde jag ravinen upp mot Sälka (andra bilden) som syftningslinje. Därefter tittade jag på förgrunden i den första bilden vinkeln till berget i bakgrunden och gjorde en skattning av hur högt upp på bergsidan (diametralt Sälka) fotografen befunnit sig. Då tyckte jag att det var ganska lätt att räkna ut vilket berg det var. Bonusbilden från Sälkastugorna stärkte min uppfattning, dels för att det verkar stämma med avstånd och perspektiv och dels för att jag känner igen mig ganska så väl just runt stugorna. Jag gjorde också en kartkoll, brukar använda mig av länsstyrelsernas kartor (http://gis.lst.se/lanskartor/), och jämförde höjdkurvor och vinklar. Och enligt mitt tycke torde Koupertjåkka vara skymt av Tuolpanjunjetjåkka från "hörnet" av Tjäktjavagge och Kaskasavagge.

Om inte detta räcker som bevis får vi allt stämma träff i Sälkastugorna i sommar. :)

mvh / Filiokus
 
Nog för att jag tycker att bevisföringen hittills lämnar få tvivel om vilken bildtolkning som är den rätta. Men Anders är en sträng domare och jag bidrar därför med ytterligare bevis, i form av en kartbild. Jag har även ritat lite på kartan. Förklaringen till strecken ger jag nedan.

Sälkastugorna_b.jpg

  • Från den plats som angetts ska båda Thures bilder kunnat tas, det vill säga både den över Sälka och den riktning mot SSO.
  • I den bild som är tagen i riktning mot SSO syns ett fjäll i mellangrunden. Eftersom vi också ser människor i förgrunden kan inte teleeffekten på objektivet varit alltför starkt. Jag bedömer brännvidden till att vara någonstans mellan 30-50 mm i småbildsformat. Här kanske du har mer information, Thure? Givet det blir bildvinkeln mellan 50 och 60 grader. Thures kamera borde då fångat ungefär det område jag ritat in i rött på kartan nedan.
  • För att det ska kunna vara Goubircohkka vi ser i bakgrunden så krävs, från den plats bilden sägs vara tagen, en rätt snäv bildvinkel och därmed ett objektiv på över 130 mm i småbildsformat. Ett sådant scenario har jag ritat in med grönt. Men även då tycker jag det är svårt att argumentera för att vi skulle se så stor del av Goubircohkkas rygg.

Denna analys talar därmed för Filip, Hans och Kalles tolkning.
 
[*]För att det ska kunna vara Goubircohkka vi ser i bakgrunden så krävs, från den plats bilden sägs vara tagen, en rätt snäv bildvinkel och därmed ett objektiv på över 130 mm i småbildsformat. Ett sådant scenario har jag ritat in med grönt. Men även då tycker jag det är svårt att argumentera för att vi skulle se så stor del av Goubircohkkas rygg.
[/LIST]

Brännvidden har väl knappast någon betydelse. En delförstoring av en bild tagen med 35 mm ger samma effekt som en tagen med 130 mm, förutsatt att fotografen står på samma plats och håller kameran likadant.

Det som är intressant är väl om Kuopertjåkka sticker upp bakom berget framför (Tuolpanjunni, eller hur det nu stavas.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg