Gissa position Stockholms län

Vallentuna

kryllar av fornlämningar från bronsåldern och framåt. Och den här muren verkar vara från typ 1500-talet.

Sjökullarna vid Vada kyrka?

Vid Stora Benhamra har det funnits en Kungsgård på 1500-talet rester efter denna??

Thure

Sjökullarna är rätt. Jag vet inte hur gammal muren är (den nämns inte ens i RAÄs "fornsök"), men den bör ju vara allra tidigast från 1200-talet eller något sådant. Gravhögarna är naturligtvis äldre än så.

Buss 666 går mellan Ekskogen och Stora Karby, och passerar Vada kyrka och avtagsvägen ner till gravfältet.

Om någon vet vad muren har varit så vill jag gärna veta. Det finns ett annat gravfält i närheten (någonstans nära Stora Karby tror jag) där någon under medeltiden har grävt in en jordkällare i en av högarna och satt upp en stenmur som yttervägg, kanske är det något liknande?

Den största av Sjökullarna på nära håll:

Bilagor

• IMG_9377.JPG
    IMG_9377.JPG
    144.9 KB · Visningar: 247
Tack Lars för att du

bidrar med egna bilder.

Här kommer en bild från stranden av en sjö.

Vilken sjö, vilket naturreservat?

Thure

Bilagor

• sjö.jpg
    sjö.jpg
    68.7 KB · Visningar: 225
Bra gissning

utifrån det man ser på bilden. Men inte rätt sjö, fel kommun och fel naturreservat. Rätt sektor.

Thure

Den Albysjö

jag menade är den som ligger i Tyresö kommun.

Lars tänkte förmodligen på den Albysjö som är en vik av Mälaren och som man ser från E-4an vid Vårby.

Så Gömmaren är också fel sjö och fel kommun.

Men vattnet från Gömmaren och sjön på bilden rinner ut i havet på samma ställe och via Albysjön i Tyresö.

Thure

Inte så långt ifrån

men Källtorpssjön rinner ut i Hammarby sjöstad den här sjön vid Tyresö slott och Uddby kvarn.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg