Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sjökullarna är rätt. Jag vet inte hur gammal muren är (den nämns inte ens i RAÄs "fornsök"), men den bör ju vara allra tidigast från 1200-talet eller något sådant. Gravhögarna är naturligtvis äldre än så.
Buss 666 går mellan Ekskogen och Stora Karby, och passerar Vada kyrka och avtagsvägen ner till gravfältet.
Om någon vet vad muren har varit så vill jag gärna veta. Det finns ett annat gravfält i närheten (någonstans nära Stora Karby tror jag) där någon under medeltiden har grävt in en jordkällare i en av högarna och satt upp en stenmur som yttervägg, kanske är det något liknande?
Den största av Sjökullarna på nära håll:
Buss 666 går mellan Ekskogen och Stora Karby, och passerar Vada kyrka och avtagsvägen ner till gravfältet.
Om någon vet vad muren har varit så vill jag gärna veta. Det finns ett annat gravfält i närheten (någonstans nära Stora Karby tror jag) där någon under medeltiden har grävt in en jordkällare i en av högarna och satt upp en stenmur som yttervägg, kanske är det något liknande?
Den största av Sjökullarna på nära håll:
Bilagor
Gömmaren med tillhörande naturreservat?
Den Albysjö
jag menade är den som ligger i Tyresö kommun.
Lars tänkte förmodligen på den Albysjö som är en vik av Mälaren och som man ser från E-4an vid Vårby.
Så Gömmaren är också fel sjö och fel kommun.
Men vattnet från Gömmaren och sjön på bilden rinner ut i havet på samma ställe och via Albysjön i Tyresö.
Thure
jag menade är den som ligger i Tyresö kommun.
Lars tänkte förmodligen på den Albysjö som är en vik av Mälaren och som man ser från E-4an vid Vårby.
Så Gömmaren är också fel sjö och fel kommun.
Men vattnet från Gömmaren och sjön på bilden rinner ut i havet på samma ställe och via Albysjön i Tyresö.
Thure
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Lägerplats i Stockholms närhet sökes! | Stockholm | 12 | ||
Stockholms gröna kilar. Agera nu! | Stockholm | 29 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg