Gissa position Stockholms län

Vad kul!

Hade det inte varit att min bror flyttat till ett fult gult hus nyligen hade jag inte löst det. Är det jag som ska lägga upp bild nu? Kan man isåfall få lite anstånd med det (har för tillfället ingen kamera)? =)

#39 är inte lätt. Det verkar vara en stor byggnad på udden till höger, mycket skog på öarna och öppet utåt höger (som bör vara österut). Om bildriktningen är SSO ligger öarna också i den riktningen..... Möjligen har paddlaren paddeln på ett grund.

Jag tror att det är i skärgårn, men har svårt att placera någon större byggnad så nära såpass öppet vatten. Möjligen på västsidan av någan av de större fjärdarna, eller neråt Nynäshamn.

Tror

jag måste justera riktningen. Mera syd eller SSV. Du är definitivt på rätt spår Peter. Skickar med en bild till från området.

Thure

Bilagor

• IMG_8292.jpg
    IMG_8292.jpg
    41.8 KB · Visningar: 325
Ledtrådar

följer man farleden i bilden ovan som har bildriktningen NV kommer man till en öppningsbar bro.

Följer man farleden i bilden nedan som har rikningen norr ut kommer man till en av Stockholms skärgårds kanaler.

Frågan är fortfarande bildplats.

Thure

Bilagor

• IMG_8295.jpg
    IMG_8295.jpg
    25 KB · Visningar: 301
Det dryper ju inte direkt av öppningsbara broar i skärgårn. Jag kan komma på Klintsundet, strömma kanal och bagghusbron.

Strömma går bort för att bilderna och leden verkar gå i fel riktning och att jag inte tycker det stämmer med naturen och vattnets storlek.

Bagghusbron verkar osannolik om det var neråt Nynäs eller på västra sidan av en stor fjärd. Dessutom verkar det konstigt att kanalen och bron skulle ligga i olika riktningar.

Klintsundet stämmer med naturen, men där finns väl ingen kanal?

Jag gissar ändå någonstans på Gälnan eller Björköfjärden. Får kolla noggrannare senare när jag får tag på ett sjökort.

edit: Såg nu att den första bilden var tagn vid ett stort vatten. En kanal som ofta glöms bort är dragets kanal, som ju tveklöst ligger neråt Nynäs, men finns där någon öppningsbar bro i närheten?

Jag har

inte skrivit att den här öppningsbara bron finns i Stockholms skärgård och gränserna för Stockholms skärgård är lite svåra att definiera entydigt. Men ditt resonemang leder åt rätt håll.

Lite off topic så finns det ett par öppningsbara broar långt in. Danvikstullsbroarna och gamla LIdingöbron kanske finns fler? Hur är det med Ålkistan?

Södertäljebroarna får man väl räkna till sörmlandsskärgården.

Thure

Är det måhända Landsorts fyr som skymtar uppe till vänster på första bilden? I så fall är den tagen någonstans på Konabbsfärden, men jag kan inte hitta huset på sjökortet.

Syftar du månne på Väddö kanal? är nån av de "nya" broarna öppninsbara?

Alternativ Dragets kanal och broarna i Södertälje, eller på Mörkös västsida.

/Peter (uppenbarligen gissar jag nu vilt)

jag tror Peter har rätt

bron är Toröbron, kanalen är Dragetskanal och fjärden Konabbsfjärden. Rätt akterut har första kanotisten Järflotta, rätt förut Landsortsleden och Norrskär. Akter och om styrbord är Brännskär, St och L Arnholmen. Kan detta vara koordinaterna N 58° 49.081', E 17° 52.905'? felmarginal på 4-500 meter.

/Rasmus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg