Gissa platser i Gästrikland

Trollrikskanalen

var rätt 3 minuter helt OK svarstid. Intressant flottning motströms via koppling av stockarna i lång rad och dragning via oxvandring vid Öjaren.

Thure

bild 44

Bild 44 ser ut att ligga på en ås, i något av ett jordbrukslandskap. Skulle kunna vara längs åsen som går från samhället Kungsgården och norrut mot Åshammar.

/Micke

Grönvik

vid Lingan öster om väg 272 skulle också kunna vara möjligt liksom någonstans i jordbrukslandskapet uppe vid Åmot.

Ge oss en ledtråd Tobbe så hugger vi.

Thure

Ursäkta, men dagen har varit full av andra aktiviteter.

Platsen ligger som sagt mer än en mil från någon annan bild, men mindre än en mil från gränsen till Dalarna.

Säger mig inte så mycket

annat än att jag anar en skogsklädd sluttning långt bak i bilden som är såpass uttalad att jag inte tror att detta är den fäbod du var vid den 2:a maj. Jag får återkomma med nya krafter senare. Det är lite jobbigt att kartstirra på datorn i för långa pass.

Thure

Kul att

44:an var nära Åmot. Där var jag hösten 1975 på en jägarvecka när jag gjorde en del av min militärtjänst vid I14 i Gävle. Så lite lokalkännedom har jag även om den är rätt gammal.

På 45:an ser jag ett blåvitt märke på stenen nedanför den vita stolpen under fogsvansen. Marken framför mannen är gräsbevuxen. Så någon slags fd fäbod eller liknande i västra delen av landskapet skulle det här kunna vara.

Stenblocken under de handbilade timret är rätt stora och kan ha utgjort en grund för ett hus eller haft någon annan funktion som jag inte förstår.

Rätt mycket sorkhål i gräset.

Thure

... På 45:an ser jag ett blåvitt märke på stenen nedanför den vita stolpen under fogsvansen. Marken framför mannen är gräsbevuxen. Så någon slags fd fäbod eller liknande i västra delen av landskapet skulle det här kunna vara....
Mannen på bilden är jag själv :)

Konstruktionen på bilden är ett gränsröse. Varför man staplat en massa timmer på röset begriper jag inte, men jag antar att det kan komma från ett rivet vindskydd.

Våren hade i alla fall inte kommit så långt på denna plats som i övriga delar av landskapet då jag var där.

En sista bild innan läggdags.

Det går under bättre förhållanden att åka bil ganska nära platsen i föregående bild, men vid mitt besök tvingades jag stanna tidigare på grund av alltför mycket snö på vägen. Sista kilometern framkomlig väg såg ut så här, full tjällossning och en decimeter gegga/issörja:
q1045b.jpg

Stor bild: http://www.djuvfeldt.se/img/q1045b_stor.jpg

Ett gränsröse

som kanske skulle intressera dig som gammal orienterare Torbjörn är Skuruhäll som finns omnämnt i Wikipedia. Här möts Gävleborgs och Dalarnas län samt kommunerna Falun, Hedemora, Säter och Hofors.

Skuruhäll var också en orienteringsklubb. Platsen ligger väster om sjön Hyn nordväst om Hofors samhälle.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg