Gissa platser i Gästrikland

Komplettering till #42

Jag inser att 42:an ovan inte innehåller någon direkt ledtråd, så jag lägger till en bild som är tagen alldeles i närheten. Den visar en stensatt kaj i en kanal som slutar precis där jag tog bilden.

Bilden (42b):
q1042b.jpg

42:an

ser rätt speciell ut. Egentligen har jag ingen aning men det är kul med sånt som man inte har någon pejling på.

En byggnad som ligger i en backe på det här sättet kanske har något med vattenkraft att göra?

Söder om Hofors station vid Robertsholm finns en kraftstation och en kanal leder bort vattnet skulle det kunna vara den kraftstationen? Men byggnaden ser övergiven ut. Nedlagd kraftstation?

Thure

Du är i rätt del av Gästrikland, men inte på rätt plats. Både kanalen och byggnaderna har med gruvverksamhet att göra.

Bingo! Kanalen användes för att frakta malm till hyttorna i Hofors.

Flera bilder finns på siten http://www.vonklopp.se under länken "Det går bra för Sverige", och vidare under "Långnäs".

För den som är intresserad av "ruinturism" så finns flera bilder att beskåda från övergivna platser på siten http://www.benkar.se/glomdarum/

Bild 43 (bara tre kvar i min samling), en känd Gävlebyggnad, vilken?:
q1043.jpg

Här en av mina

skridskobilder från Gästrikland. Ytterligare en kanal men vilken?

Thure

Bilagor

• b 008.jpg
    b 008.jpg
    291.3 KB · Visningar: 930
Under tiden jag satt och hittade rätt på Långnäs anrikningsverk så hinner Thure svara....

Nå, Thures bild föreställer i allafall Trollrikskanalen!

/Micke

Ganska kul det här, det finns åtminstone två stora bildgissarnördar förutom jag själv. Jag har roat mig med att föra en inofficiell lista över antalet rätt svar, och både Micke och Thure sticker ut rejält med 20 respektive 18 rätta svar. Det är ingen tävling, jag vet, men Thure har med två bilder kvar i alla fall chansen att gå ikapp.

Apropå 44:an. Det är i alla fall inte plattlandet kring Gävle-Hedesunda det är fråga om.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg